Anders Skog Films

Kidnappningen av Uppsalastudenten blir biofilm.

Fullfinansierad. Dramakomedi. Under förproduktion. Biopremiär 2017. Regissör Anders Skog.

Vad kan gå fel? Är titeln på en svart dramakomedi, inspirerad av den verkliga händelsen mer känd som ”Uppsala-kidnappningen”, bekant för många bland annat genom en P3 Dokumentär.

Filmen berättar den osannolika historien om hur en läkarstudent övertalar sin juridikstuderande flickvän att kidnappa en studentkamrat och utpressa hans rika familj på pengar. Hur svårt kan det vara?

De inser att de behöver hjälp för att genomföra kidnappningen och den enda de lyckas övertala är en sinnessvag skolkamrat från gymnasietiden. Den perfekta trion är född.

Planeringen är illa genomtänkt och genomförandet är rent farsartat. Desperationen hos kidnapparna stiger för varje felsteg och utvecklas till paranoida schismer mellan dem.

Offret följer det hela med stigande oro och en insikt om att det enda som är värre än att bli kidnappad, är att bli kidnappad av människor som inte vet vad de håller på med.

"Vad kan gå fel?" är fullfinansierad och regisseras av Anders Skog, en av Sveriges mest välrenommerade reklamfilmregissörer. Filmen är under förproduktion och biopremiär är planerad till senhösten 2017.

Produktionsbolag är Anders Skog Films. Filmen produceras av Sonia Maggioni och Anders Skog.

Anders Skog

Fyrverkarbacken 21

Fyrverkarbacken 21

Anders Skog, född 1957, är en av Sveriges mest inflytelserika reklamfilmsregissörer och var först med att sätta en hög standard för svensk reklam internationellt. Han har varit mentor och inspiration för bland andra Jonas Åkerlund, Johan Renck, Tomas Alfredson och Felix Herngren och har fått sitt internationella rykte för sin utsökta stil, finish och sitt minnesvärda berättande.
Anders var med och startade bandet Ratata på 1980-talet. Han gick ut från Anders Beckmans reklamskola 1981. Var med och startade Mekano Film & Television 1986 tillsammans med sin bror Johan Skog och Ola Holmgren. Erhöll 1989 MTV award för bästa europeiska video för Creeps "Oh I Like It". Startade SHS Pictures 1992 tillsammans med brodern Johan och Ola Holmgren. SHS Pictures vann priset som årets bästa produktionsbolag 1994.1995 startade han Anders Skog Films tillsammans med producenten Sonia Maggioni. 1999 regisserade han Drömmen om Elin (drama) för Svenska Television och under 2007 Kull! (novellfilm).
Anders har vunnit ett stort antal nationella och internationella utmärkelser genom åren för sitt arbete.

Han håller för tillfället på med att utveckla flera teve och filmprojekt i olika stadier.

Följ Anders Skog Films

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.