Kim Bolleby vann Singapore Open - Nora Johansson trea

Kim Bolleby vann idag Singapore Open. I finalen besegrade han Muhammad Hafiz Zainuddin från Malaysia. – Det är min näst största seger någonsin, säger Kim Bolleby. Nora Johansson kom på tredje plats i damklassen.
Nora Johansson och Kim Bolleby.

Kim Bolleby blev trea i finalsteg 2 och fick ihop 1770 poäng över de åtta serierna. Han avancerade tilll stegfinal och vann en jämn kvartsfinal mot Alex Chog Wei Chien, Singapore, med 216-212. Semifinalen tog han hem övertygande med 234-197 mot Park Minsu från Sydkorea. I finalen väntade Muhammad Hafiz Zainuddin som gått direkt till final efter att ha blivit etta i finalsteg 2. Bolleby behövde vinna finalen i två raka serier för att ta hem tävlingen.

– Om jag bara skulle ta första serien så skulle jag ha ett övertag. Jag hade inget att förlora när jag kom underifrån i stegen och han kände nog lite mer press. Spelet var lite svajigt i finalen men jag lyckades ändå hålla ihop det, säger Bolleby som vann finalen med 245-234, 242-231.
– Det är riktigt skönt att ta hem Singapore Open som är en riktig prestigetävling.

Det var andra gången han spelade Singapore Open. 2018 gick han vidare till finalspel men kom inte så långt där. Han rankar turneringssegern som den näst största i karriären efter vinsten i Emir´s Cup i Qatar 2012. Titeln kröner en riktigt fin säsong för Bolleby där han bland annat även vunnit EBT Masters och Europatourtävlingen i Odense.
– Det är nog min bästa säsong hittills. Jag har hittat lite nya strategier och förbättrat mig både tekniskt och taktiskt. Det känns jättebra att avsluta säsongen med att vinna här.

Förbundskapten Robert Andersson hyllar Bollebys insats och inställning.
– Det är grymt bra gjort av Kim. Han spelar så stabilt och radar upp fina insatser. Tävlingen är en av de största i Asien och det är första gången en svensk vinner Singapore Open. Han offrade tävlingen i Mora och möjligheten att vinna totalen i Europatouren men det var rätt beslut efter segern här, så det är extra kul.

I januari kommer förbundskaptenen ta ut den nya Team Sweden-truppen på herrsidan och Bollebys insatser under 2022 har gett avtryck.
– Kims säsong har varit magiskt bra och han har varit en av de starkaste i Pergamons elitserielag. Utan att säga för mycket så är det klart att han har goda chanser att komma med. Kim tränar nog flitigast av alla i Sverige, han slår hårdare nu och är som en maskin i att nöta slag.

Nora Johansson stod för en riktigt stark insats i damernas finalsteg 2 och blev tvåa på 1726 poäng. Hon avancerade direkt till semifinal i stegen men där tog det stopp mot New Hui Fen från Singapore med 232-200. Johansson blev trea i sin första tävling utanför Europa.
– Det känns riktigt bra. Jag hade ju velat vinna när jag väl gått så långt, så jag var lite besviken direkt efter men det är många väldigt duktiga spelare med. Spelet har fungerat väldigt bra och jag har tagit mig till fickan. I semifinalen fick jag inte riktigt med mig käglorna.

Hon tycker att utvecklingsresan har varit givande.
– Alla har varit jättetrevliga och det har varit inspirerande. Jag är väldigt tacksam att vi har fått möjlighet att göra resan och jag åker gärna tillbaka.

Robert Andersson berömmer Nora Johanssons insats:
– Det här är bland det bästa en svensk dambowlare gjort utanför Europa och USA. Nora har otroligt mycket mer fart och rotation än de andra spelarna. När hon spelar med bara tjejer så kan hon bygga banan på sitt sätt, göra det lättare för sig själv och försvåra för motståndarna.
– Hon möter en av de bästa spelarna i semifinalen i Hui Fen. Tan Shi Hua Cherrie som vinner har tagit flest mästerskapsmedaljer av alla bowlare. Det är en oerhört fin erfarenhet för Nora att ha varit i en stegfinal tillsammans med henne.

Nora Johansson och Kim Bolleby.