Kim Jutterström från Hudiksvall vald till Visions förbundsstyrelse

Vid fackförbundet Visions förbundsmöte den 26-28 september valdes Kim Jutterström till förbundsstyrelseledamot för kommande fyra år. Kim arbetar som socialsekreterare vid socialförvaltningen i Hudiksvalls kommun och är ordförande i Visions Hudiksvallsavdelning.

-  Jag är glad för förtroendet att få vara med och leda vårt förbund. Visions 199 000 medlemmar och 13 000 förtroendevalda runt om i landet ska vara med och driva utvecklingen mot ett bättre arbetsliv. Tillsammans är vi en kraft för framtiden, säger Kim Jutterström.

Vid förbundsmötet togs beslut om Visions inriktning och gemensamma mål för kommande fyra år; att Vision ska få fler medlemmar för att öka i facklig styrka och bli en kraft för framtiden.

För ytterligare kommentarer, kontakta Kim Jutterström, tfn 076-788 00 86.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Pressinbjudan: Hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet19.10.2020 14:18:51 CESTPressmeddelande

Fredagen den 23 oktober bjuder nio fackförbund in representanter för regering, myndigheter, kommuner och forskning till en gemensam hearing om det brottsförebyggande arbetet. Medarbetarna i samhällsbärande yrken spelar en viktig roll i det brottsförebyggande arbetet. Men uppdraget behöver förtydligas och prioriteras av politiker och arbetsgivare för fungera mer effektivt. Målet med hearingen är att diskutera hur vi kan förbättra förutsättningarna att lyckas med brottsbekämpningen.

Pressinbjudan: Hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet19.10.2020 13:55:42 CESTPressmeddelande

Göteborg tar steget mot Sveriges första kollektivavtal mot sexuella trakasserier30.9.2020 15:38:32 CESTPressmeddelande

Sexuella trakasserier är ett omfattande samhällsproblem som inte minst aktualiserades i samband med #Metoo. På arbetsplatserna drabbas inte bara individen som utsätts, utan hela arbetsplatsen. Nu har Göteborgs stad, som första kommun i Sverige, beslutat om att tillsammans med parterna ta fram ett avtal som bland annat reglerar roll och ansvarsfördelning gällande sexuella trakasserier och kränkningar med utgångspunkt i diskrimineringslagen, organisatorisk- och social arbetsmiljö och systematisk arbetsmiljöarbete.