Kina prisar Göteborg för hållbar stadsplanering

Göteborg uppmärksammas internationellt när staden 9 december tar emot pris i Shenzhen, Kina, för sitt framgångsrika arbete inom hållbara transportlösningar. Det vinnande bidraget är den tysta, avgasfria elbussen ElectriCity, som är ett resultat av samarbetet mellan näringsliv, akademi och stad.

9-11 december äger Euro-China Green & Smart City Award, CINEV 2016, rum i Shenzhen, Kina. Där delas priser ut till städer som har varit speciellt framgångsrika i sitt hållbarhetsarbete inom områden såsom stadsplanering, uppkopplad stad och mobilitet. Det är i kategorin hållbara transportsystem och mobilitet (alternativ energibuss), som Göteborg tar hem pris. I juryn sitter både kinesiska och europeiska representanter. Syftet med tävlingen är att uppmuntra en hållbar stadsutveckling i Europa, såväl som i Kina.

Tillsammans med näringsliv och akademi har Göteborgs Stad genom ElectriCity byggt upp en systemkunskap inom stadsplanering, elektromobilitet, energi och uppkopplade lösningar i ett elektrifierat, framtida transportsystem. Alltid med hårt ställda krav på hållbarhet och säkerhet. Arbetet belönas nu med ytterligare ett stort internationellt pris. Business Region Göteborg är på plats och tar emot priset för stadens räkning.

- Priset är ännu ett bevis på att Göteborgs näringsliv är bra på hållbar mobilitet. Göteborg tar redan emot tusentals internationella delegater per år som är här för att se hur vi jobbar med elektromobilitet. I Shenzen får vi träffa representanter från 60 kinesiska och 25 europeiska städer. Samtidigt finns 200 internationella investerare och media på plats. Jag tror vi kan förvänta oss ännu fler delegationer, vilket i sin tur möjliggör affärer för vårt regionala näringsliv, säger Per Österström, Gruppchef Transporter & Fordon, Business Region Göteborg vid Göteborgs Stad.

AB Volvo, som är en av huvudparterna i ElectriCity-samarbetet, är också mycket glada över utmärkelsen och poängterar vikten av att bidra till att skapa ett hållbart samhälle.

- Omställningen av transportsektorn är nödvändig om vi ska klara av att skapa ett hållbart samhälle och framtidens städer. Här är hållbar kollektivtrafik en viktig pusselbit. Projektet ElectriCity och elbusslinje 55 är ett utmärkt exempel på samarbete mellan näringsliv, akademi och politik för att åstadkomma detta. Det är väldigt roligt att det uppmärksammas på internationell nivå, säger Niklas Gustafsson, Volvokoncernens hållbarhetschef.

FAKTA:

ElectriCity

Göteborgs Stad har sedan 2013 arbetet i nära samverkan med akademi och näringsliv att utveckla morgondagens hållbara och än mer attraktivare kollektivtrafiksystem. Samarbetet har gått under namnet ElectriCity, som resulterade i en ny busslinje 55 med start sommaren 2015 och som sedan start varje månad transporterar närmare 100 000 passagerare. I dag har närmare 6 000 delegater rest till Göteborg för att ta del av den kunskap vi har genom detta banbrytande samarbete. http://www.goteborgelectricity.se/

CINEV 2016

CINEV 2016, Euro-China Green & Smart Energy Award är ett samarbete mellan kinesiska staten och EU-kommissionen för att utveckla framtidens städer. www.cinev.eu

Kontakt Business Region Göteborg: Per Österström, Gruppchef Transporter & Fordon, Business Region Göteborg per.osterstrom@businessregion.se 031-367 61 28

Presskontakt AB Volvo: Helena Lind helena.lind@volvo.com 031-323 62 57

+46 (0)31-367 61 49https://www.businessregiongoteborg.se/sv/

Inbjudan: Nya uppfinnare i lokalen där SKF grundades27.9.2017 15:14Pressmeddelande

Välkommen till lokalerna där svensk industrihistoria skrevs och entreprenörskap sitter i de gamla tegelväggarna. I byggnaden B13 i Gamlestadens Fabriker startade ingenjören Sven Wingquist tillverkning av sin banbrytande uppfinning det sfäriska kullagret. Det blev grunden till världsföretaget SKF. Nu blir exakt samma lokal en inspirerande mötesplats för entreprenörer med helt nya affärsidéer – de som skapar framtidens innovationer och jobb.