Kinberg Batra: ”Man behöver inte vara kommunist för att prata om arbete och kapital”

ANNA KINBERG BATRA menar att högern avfärdar de problem som arbetare upplever när klyftorna i samhället växer. Hon anser att högern i stort har lämnat den debatten till vänstern. Det säger hon till KATRINE MARÇAL i programmet EFN Möter.
Anna Kinberg Batra i EFN Möter. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Kinberg Batra menar att högern fokuserar för ensidigt på företagare och missar debatten om ojämlikhet som beror på att kapitaltillgångar stigit kraftigt i värde.

”Det var intressant att se att när börserna hade börjat gått bra och räntorna varit låga så hade kapitalinkomster kunnat öka för de som redan hade kapitaltillgångar. Samtidigt är det riktigt tufft för de som lever på sin lön och betalar skatt enligt konstens alla regler att få det att gå ihop”, säger Kinberg Batra.

Hon tror att hon är är en av få högerledare som läst den franske ekonomen Thomas Pikettys bok Kapitalet i tjugoförsta århundradet.  Hon tycker att många på högersidan avfärdat Piketty alltför enkelt som en vänsterekonom utan att ordentligt läsa om det han säger om klyftorna inom kapitaltillgångar. Högern har underskattat det här menar hon.

”Man behöver inte vara kommunist för att prata om arbete och kapital”, menar Kinberg Batra.

Hon trycker samtidigt på att högern har rätt i många fler avseenden eftersom de hjälper arbetare med att sänka skatter för inkomsttagare och i regel för den bästa politiken.

Se hela intervjun här (25:55 min, nytt fönster)