Kinberg Batra: Våga fatta beslut under coronakrisen

Moderaternas tidigare partiledare ANNA KINBERG BATRA berömmer Riksbanken, företag och politikers snabba agerande men tror att det behövs ännu fler lättnader för företag. Akut hjälp är det viktigaste nu under den värsta tiden när företag är hårt drabbade av kraftigt fallande efterfrågan. Det säger hon i en intervju med EFN Ekonomikanalen.

Anna Kinberg Batra. Foto: EFN EKonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Kinberg Batra säger att Sverige inte har sett en liknande situation under varken finanskrisen eller 90-talskrisen.

”Det här är nog det värsta sedan åtminstone andra världskriget under förra århundradet. Det här är enormt”, berättar hon.

Ett slutdatum för krisåtgärderna har efterfrågats från många håll. Detta tror Anna Kinberg Batra inte är möjligt:

Inse att det är ovisst. Sluta att ha ångest för att det inte är normalt. Det är ett extremt krisläge i hela samhället.

För att lyckas som ledare tycker hon att man ska våga fatta beslut trots informationsbristen. Det är viktigt att agera där det finns handlingsutrymme menar hon. Kinberg Batra tycker företagsledare och politiker i stor utsträckning följer den linjen.

Hon tror att det som krävs framöver är ren räddning av vissa företag. Kinberg Batra menar att ju längre tid det går så kommer ekonomin ta allt större smällar.

”Det som verkligen behövs nu för företag i till exempel handel, restauranger, reseföretag, är akut hjälp för att överleva när nästan hela efterfrågan försvunnit med rekordfart. Vi har inte varit med om något liknande”, hävdar hon.

Den främsta prioriteringen just nu är att rädda liv säger hon:

”Vi bara vet att vi måste rädda liv, först på människor och sedan om det är möjligt även på företag. Så att vi klarar oss så bra som möjligt efteråt.”

Se hela intervjun här (4:59 min, nytt fönster)

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.