Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Kinda kanal 150 år uppmärksammas med digital visning av vattenkraften i Tannefors

I år är det 150 år sedan Kinda kanal stod färdig och det firas av en lång rad aktörer i kanalområdet. Idag släpper Tekniska verken en film som berättar om Tannefors vattenkraftverk och lekrännan bredvid.

Jubileumsprogrammet har justerats utifrån rådande pandemirestriktioner men AB Kinda Kanal och Tekniska verken ville ändå hitta ett sätt att dela med sig till Linköpingsbor och besökare av den intressanta historik och nutid som finns vid Stångån Kinda kanal i Tannefors.

I filmen får vi följa med Tekniska verkens Jakob Bergengren, miljöingenjör, och Anders Ekstrand, anläggningsansvarig, som berättar om vattenkraftverket och den fiskränna som nyligen byggts bredvid, där bland annat aspen kan leka.

- Slussar och vattenkraft hänger nära samman på Stångån Kinda kanal och har varit avgörande för stadens tidiga industrialisering. Det här är ett fint sätt att visa upp lite av det på ett tillgängligt vis, säger Karin Nybrolin, vd AB Kinda Kanal.

Tillsammans med Linköpings kommun har även ett antal historiska skyltar tagits fram för området.

Se filmen här

För ytterligare information, välkommen att kontakta:
Karin Nybrolin, vd AB Kinda Kanal

Jakob Bergengren, miljöingenjör, Tekniska verken i Linköping

Historik
I Tannefors har vattnets kraft nyttjats sedan åtminstone 1300-talet då Stångån på en kort sträcka här faller med 10 meter vilket är idealiskt för kvarndrift. Från medeltiden och framåt fanns här mjölkvarnar och sågverk och andra verksamheter som använde vattnet som kraftkälla. I samband med att Kinda kanal byggdes och den stora slusstrappan i Tannefors kom på plats anlades Linköpings första vattenverk 1870. Under slutet av 1800-talet började vattenkraften även att användas för att alstra elektricitet för att driva maskiner och elektrisk belysning. Tannefors Kvarnby var det första området i Linköping med elektrisk gatubelysning redan på 1890-talet.

Om Kinda kanal 150 år
Kinda Kanal öppnades för trafik 1871 och sträcker sig drygt 8 mil genom hjärtat av Östergötland från Horn och Hycklinge vid sjön Åsundens södra spets till sjön Roxen i norr. AB Kinda Kanal driver och underhåller 9 slussanläggningar med totalt 15 slussar samt flertalet fastigheter längs kanalens sträckning. Kanalen är ett kulturhistoriskt byggnadsminnesmärke av såväl lokal- som riksintresse och utgör ett av regionens prioriterade områden för besöksnäringsutveckling. I Kinda kanals jubileumsprogram medverkar en stor mängd aktörer i området för att visa upp allt vad kanalområdet har att erbjuda.

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Så kan landets fastighetsägare hjälpa till att lösa den svenska elkrisen1.12.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

I stället för att passivt fortsätta sluka allt dyrare el, ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet ”En gemensam effektstrategi”, där Castellum tillsammans med Tekniska verken i Linköping och fyra andra regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bli en viktig del av lösningen på klimatkrisen.

Toaletten är ingen papperskorg – inte en självklarhet för alla18.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I morgon fredagen den 19 november är det Världstoalettdagen. Det är en officiell FN-dag för att uppmärksamma den globala sanitetskrisen. Det är nästan 2 miljarder människor som inte har tillgång till en toalett, samtidigt som många andra tar den för given och till och med använder den som papperskorg. I Linköping behöver vi ständigt påminna oss om att det bara är kiss, bajs och toalettpapper som ska spolas ner i toaletten.