Kinesiska staden Shenzhen förbjuder ätande av hundar och katter

Den kinesiska staden Shenzhen förbjuder ätandet av katter och hundar. Kelly Dent, som är global chef över World Animal Protections arbete för mobilisering säger:

“Vi välkomnar beslutet av Shenzhens kongress att permanent förbjuda uppfödning av och handel med vilda djur, hundar och katter som livsmedel. Detta förbud kommer att bidra till att hålla människor friska och skydda djur från onödigt lidande.

Men för att hindra ytterligare dödliga sjukdomar i framtiden behöver detta förbud utökas till att omfatta vilda djur i underhållning, i traditionell medicin och som exotiska husdjur. Coronapandemin är det senaste beviset för att vi måste stoppa den grymma exploateringen av djur. Vi kan inte ignorera riskerna med att äta vilda djur, använda dem som medicin, i underhållning eller hålla dem som exotiska husdjur.”

Län till Reuters nyhet här: