Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Från vänster: Yan Liu, VD Simtec Soft Group, Mia Rolf, VD Ideon Science Park, Yaling Jin, Director Hengqin Innovation Institute of Science and Technology of BNU-BUCM, Xiaolong Fan, Professor at BNU, chief scientist of Hengqin Innovation Institute of Science and Technology.

Tjänsten är precis vad det låter som, en mjuklandning på en ny marknad. Soft landing är ett vanligt erbjudande hos internationella science parks, som ett sätt för internationella företag att stegvis landa in i en ny marknad. Organisationens eller företagets representanter får tillgång till kontor och kontorsservice, samt matchmaking och hjälp att boka möten med intressanta aktörer. Ideon Science Park jobbar nu aktivt med Invest in Skåne för att fler intressenter ska kunna knyta soft landing-avtal under hösten.

Målet är såklart att relationen fördjupas och att hyresgäster som BNU-BCUM och andra internationella gäster snabbt inser fördelarna med att sitta mer permanent i en innovativ miljö som Ideon Science Park. Men ett soft landing-avtal med BNU-BCUM bygger vi relationer, inte bara med detta universitetet, utan med ett helt nätverk av kinesiska universitet och science parks samt företagen i de kinesiska parkerna, som våra företag här på Ideon kan dra nytta av. Vi hoppas kunna koppla ihop många intressanta kontakter, säger Mia Rolf, VD Ideon Science Park.

BNU-BUCM National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology är en nystartad science park ca 30 minuter med flyg från Hong Kong. Parken är statligt ägd och är precis som Hong Kong mer öppen för internationella affärer och relationer. Syftet med soft landing-avtalet är att finnas på plats i Sverige och i Skåne, för att kunna hitta spännande innovationer för samarbeten med kinesiska företag. Områden man är speciellt intresserad av är innovationer inom vatten, energi och smarta städer.

Besök på Ideon av BNU-BUCM den 29 maj. Namn: Zhenghua Yan, Yan Liu, Yaling Jin, Mia Rolf, Guilian Ge, Xiaolong Fan.

Ideon Coder Kids är tillbaka – med målet att inspirera fler barn att upptäcka programmering30.10.2018 06:00Pressinbjudan

Ideon, ARM, Axis Communications, Qlik, Sony Mobile Communications och Volvo Cars bjuder för andra året in barn att prova på programmering under höstlovet. Den 1 november öppnas dörrarna för 90 barn i åldrarna 8-12 år som får prova på programmering på tre olika nivåer; en för nybörjare, en för de som har testat lite grann och en nivå där barnen får programmera med micro:bits.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.