Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Från vänster: Yan Liu, VD Simtec Soft Group, Mia Rolf, VD Ideon Science Park, Yaling Jin, Director Hengqin Innovation Institute of Science and Technology of BNU-BUCM, Xiaolong Fan, Professor at BNU, chief scientist of Hengqin Innovation Institute of Science and Technology.

Tjänsten är precis vad det låter som, en mjuklandning på en ny marknad. Soft landing är ett vanligt erbjudande hos internationella science parks, som ett sätt för internationella företag att stegvis landa in i en ny marknad. Organisationens eller företagets representanter får tillgång till kontor och kontorsservice, samt matchmaking och hjälp att boka möten med intressanta aktörer. Ideon Science Park jobbar nu aktivt med Invest in Skåne för att fler intressenter ska kunna knyta soft landing-avtal under hösten.

Målet är såklart att relationen fördjupas och att hyresgäster som BNU-BCUM och andra internationella gäster snabbt inser fördelarna med att sitta mer permanent i en innovativ miljö som Ideon Science Park. Men ett soft landing-avtal med BNU-BCUM bygger vi relationer, inte bara med detta universitetet, utan med ett helt nätverk av kinesiska universitet och science parks samt företagen i de kinesiska parkerna, som våra företag här på Ideon kan dra nytta av. Vi hoppas kunna koppla ihop många intressanta kontakter, säger Mia Rolf, VD Ideon Science Park.

BNU-BUCM National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology är en nystartad science park ca 30 minuter med flyg från Hong Kong. Parken är statligt ägd och är precis som Hong Kong mer öppen för internationella affärer och relationer. Syftet med soft landing-avtalet är att finnas på plats i Sverige och i Skåne, för att kunna hitta spännande innovationer för samarbeten med kinesiska företag. Områden man är speciellt intresserad av är innovationer inom vatten, energi och smarta städer.

Besök på Ideon av BNU-BUCM den 29 maj. Namn: Zhenghua Yan, Yan Liu, Yaling Jin, Mia Rolf, Guilian Ge, Xiaolong Fan.

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.