Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Från vänster: Yan Liu, VD Simtec Soft Group, Mia Rolf, VD Ideon Science Park, Yaling Jin, Director Hengqin Innovation Institute of Science and Technology of BNU-BUCM, Xiaolong Fan, Professor at BNU, chief scientist of Hengqin Innovation Institute of Science and Technology.

Tjänsten är precis vad det låter som, en mjuklandning på en ny marknad. Soft landing är ett vanligt erbjudande hos internationella science parks, som ett sätt för internationella företag att stegvis landa in i en ny marknad. Organisationens eller företagets representanter får tillgång till kontor och kontorsservice, samt matchmaking och hjälp att boka möten med intressanta aktörer. Ideon Science Park jobbar nu aktivt med Invest in Skåne för att fler intressenter ska kunna knyta soft landing-avtal under hösten.

Målet är såklart att relationen fördjupas och att hyresgäster som BNU-BCUM och andra internationella gäster snabbt inser fördelarna med att sitta mer permanent i en innovativ miljö som Ideon Science Park. Men ett soft landing-avtal med BNU-BCUM bygger vi relationer, inte bara med detta universitetet, utan med ett helt nätverk av kinesiska universitet och science parks samt företagen i de kinesiska parkerna, som våra företag här på Ideon kan dra nytta av. Vi hoppas kunna koppla ihop många intressanta kontakter, säger Mia Rolf, VD Ideon Science Park.

BNU-BUCM National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology är en nystartad science park ca 30 minuter med flyg från Hong Kong. Parken är statligt ägd och är precis som Hong Kong mer öppen för internationella affärer och relationer. Syftet med soft landing-avtalet är att finnas på plats i Sverige och i Skåne, för att kunna hitta spännande innovationer för samarbeten med kinesiska företag. Områden man är speciellt intresserad av är innovationer inom vatten, energi och smarta städer.

Besök på Ideon av BNU-BUCM den 29 maj. Namn: Zhenghua Yan, Yan Liu, Yaling Jin, Mia Rolf, Guilian Ge, Xiaolong Fan.

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.