Kiropraktorvård Uppsala vill göra det enklare att boka - Öppnar upp med fler tider

När restriktionerna hävs och hemarbetarna vänder tillbaka till kontoren, är det fler som vill boka tid hos sin kiropraktor. Kliniken Kiropraktorvård Uppsala har sett en markant ökning av bokningarna de senaste veckorna. För att möta det växande behovet öppnar kliniken upp med fler bokningstider.

Under pandemin har en stor del individer tvingats till att arbeta hemma i större utsträckning än tidigare. När regeringen tog beslutet om att häva restriktionerna har många vänt tillbaka till kontoret - och flera av hemarbetarena har dessutom drabbats av ergonomiska besvär. Kiropraktor Uppsala har under de sista veckorna noterat ett uppsving bland bokningarna på kliniken.

“Sedan restriktionerna upphört har vi fått högtryck på kliniken. Det var tydligt att folk inte bokade kiropraktiska behandlingar på samma sätt under pandemin. Nu kommer kunderna äntligen tillbaka igen och för att möta den stora efterfrågan har vi nu öppnat upp med fler bokningstider,” säger pressansvarig på Kiropraktorvård Uppsala.

Distansarbetet har påverkat hemarbetarna till en stor grad. En ny undersökning från Sifo visar att hela 46 procent av hemarbetare upplever att de fått mer ergonomiska besvär sedan hemarbetet började. De områden som drabbats värst är nacke, rygg, och axlar. Flera rapporterar även om spända muskler och spänningshuvudvärk.

Kiropraktorvård Uppsala menar att det inte bara är dålig ergonomi som lett till besvären. Orsaken är även att man suttit för långa stunder. För mycket stillasittande är inte heller bra för vår hälsa. Hemma har man kanske inte samma rutiner som på kontoret. Dessutom sköter man all kommunikation via datorn, vilket betyder att man inte går runt och pratar med folk.

“För att undvika smärta är det därför viktigt att man regelbundet byter arbetsposition samt att man rör på sig. Detta kan man göra genom att ta en promenad lunchrasten, men även genom att regelbundet stretcha axlar, armar och nacke. Upplever man besvär med smärta ska man inte heller vara rädd för att söka hjälp hos en kiropraktor. Vi finns till för att behandla smärta,” säger pressansvarig.

Stephan Kjaer Jepsen, Leg. kiropraktor, info@kiropraktorvard.se