Klara Lundquist - Årets Guard i SBL Dam

Under slutspelet i Svenska Basketligan Dam delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2020-2021. Idag delar vi ut priset Årets Guard - som går till Klara Lundquist, Alvik Basket!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2021), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Guard: Klara Lundquist, Alvik Basket

Över hälften av rösterna och överlägsen vinnare både hos media, motståndare och fansen är ett bevis på Klara Lundquists dominans under den gångna säsongen.

I sin sjunde SBL Dam-säsong har 21-åringen lett sin moderklubb till serieseger och snittat 22.2 poäng, 7.1 returer, 6.7 assists och 3.3 steals per match. Hon har spelat 34.21 minuter per match och hade högst effektivitet i ligan med 28.55.

Under grundserien satte Klara 60% av sina tvåpoängsavslut (näst bäst i ligan), sköt 45.6% utanför trepoängslinjen (4:a i ligan) och 84.2% från straffkastlinjen.

Det är andra gången som Lundquist vinner utmärkelsen Årets Guard, första gången var säsongen 2018-2019. Hon har även blivit utsedd till Årets Stjärnskott i SBL Dam, säsongen 2016-2017.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"Med snabbhet, auktoritet och skicklighet skapar hon ett övertag så fort hon har bollen."

Röstresultat Topp 5 - Årets Guard (procent av rösterna)
:
54,1% - Klara Lundquist, Alvik Basket
13,4% - Cassandra Jayne Nofuente, Högsbo Basket
9,9% - Chanelle Molina, Norrköping Dolphins
6,8% - Matilda Ekh, Luleå Basket
4,9% - Alexa Middleton, IK Eos Lund

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 11 eller fler matcher (50%) under grundserien kan vinna ett pris.