Klart: Elitstafett för orienterarna i november

Inget Tiomila. Inget Jukola. Inget stafett-SM. Men nu står det klart att det blir en elitstafett för orienterarna även i år. OK Tisaren arrangerar en coronaanpassad tävling i Hallsberg i mitten på november. Landslagslöparna har redan visat stort intresse för att delta.

Med anledning av pandemin har samtliga stafetter i år ställts in. Men efter önskemål från en rad elitklubbar, samma som i augusti tog initiativ till att genomföra spetstävlingarna i Västervik, står nu klart att OK Tisaren arrangerar årets första elitstafett i mitten på november.

– Tanken från vår sida är att bjuda på något som det inte funnits så mycket av i år. Nästan inga stafetter har blivit av. Tanken är att tävlingen ska bli en bra upplevelse både för oss arrangörer, att vi klarar det här, och självklart att löparna får en chans att springa mot varandra. Vi vill bjuda på en rolig tävling, säger tävlingsledare Matthias Niggli.

Lördagen den 14 november bjuder OK Tisaren in till en dam- respektive herrstafett för orienteringseliten. Av hälso- och smittoriskskäl har antalet deltagande lag begränsats till cirka 45 stycken.

– Vi har satt den begränsningen för att det ska vara max 50 personer samtidigt i skogen. Därför har vi sagt 45 lag. Om det blir färre lag än så är det inga problem. Men om det är fler än 45-50 lag som anmäler sig får vi väl försöka göra någon lottning eller så, säger Niggli.

Tre respektive fem sträckor

För att garantera ett coronasäkert arrangemang kommer stafetterna att arrangeras på olika tider under lördagen. Damerna startar först med tre sträckor, samtliga i dagsljus. Efter att damstafetten är avgjord kommer herrarnas stafett att dra igång. Herrstafetten består av fem sträckor i skymning/natt. Samtliga sträckor på dam- respektive herrstafetten är gafflade.

Att fler löpare ingår i lagen i herrstafetten jämfört med damstafetten beror enligt Niggli  på att det finns fler manliga orienterare som kan tänkas vilja springa:

– Och varför damerna inte springer natt är för att damerna annars inte har någon växling där man springer natt på varken SM, 10mila och så vidare. Så vi kör som det brukar gå till på de stora stafetterna. Därför tänker vi att damerna kör först och sedan herrarna, som annars springer många nattstafetter, säger han.

Direktsändning

Förhoppningen är även att direktsända arrangemanget med både kameror, gps och en speakerröst. Per Forsberg, en välbekant speaker i orienteringssammanhang, kommer att kommentera tävlingen.

– Det vi vill är att få till stafettkänslan så att löparna som går ut senare vet vad som händer, där någon berättar hur det går och vilka som bommar. Men vi får se vart vi hamnar. Det finns många idéer men inte så mycket tid. Det är bara en månad dit. Vi vet inte vad vi kan och inte kan göra. Men vi försöker göra så bra vi kan för att skapa spänning, säger tävlingsledaren.

Landslaget positivt

Den svenska förbundskaptenen och landslagschefen Håkan Carlsson är mycket positiv till tävlingen. Han säger även att intresset hos de svenska orienteringsstjärnorna är stort.

– Det är jättekul att elitklubbarna tar initiativ till tävlingar detta speciella år. Vi i landslagsledningen fick frågan när vi var på landslagssamling på Bosön i slutet av september hur intresset var hos landslagslöparna, och det var mycket stort. Jag tror det är många som är tävlingssugna och det är ju kanon att få chans till bra sparring. Jag tror de lokala arrangörerna kommer få till en riktigt bra tävlingshelg, säger förbundskaptenen.

Dagen där på, söndagen den 15 november, kommer även en individuell medeldistans att genomföras.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.