Klart flest uppehållstillstånd till IT-experter

27.1.2017 08:16 | ManpowerGroup

IT-experter stod för tre av tio beviljade uppehållstillstånd för arbetstagare under 2016, enligt en ny kartläggning från ManpowerGroup – betydligt mer än någon annan yrkesgrupp. Samtidigt söker IT-företag allt mer efter social kompetens och kommunikationsförmåga hos medarbetare.

– Kriget om talangerna hårdnar och många företag i Sverige letar därför efter högutbildade medarbetare även i utlandet. Att arbetsplatserna blir allt mer blandade är bara ett skäl till att så kallade soft skills, som god förmåga att kommunicera, blir allt viktigare, säger Per Johansson, vd för Experis.

En ny internationell undersökning från ManpowerGroup visar att sådana färdigheter rankas i topp när chefer inom IT-branschen värderar medarbetarnas förmågor. 26 procent av cheferna i IT-branschen uppger att god kommunikationsförmåga är en av de egenskaper de letar mest efter. På andra plats rankas samarbetsförmåga med 18 procent.

Undersökningen visar också att chefer upplever att de har svårt att hitta medarbetare med de eftertraktade förmågorna.

– Den tid när IT-företag anställde medarbetare enbart utifrån deras tekniska kunskaper är förbi. En god samarbetskultur byggd på kommunikation hjälper företag att behålla och motivera medarbetare och är avgörande för den affärsmässiga framgången, säger Per Johansson.

Under 2016 beviljade Migrationsverket 3 737 uppehållstillstånd för IT-experter från länder utanför EU. Totalt beviljades 12 526 uppehållstillstånd under året, vilket innebär att tre av tio tillstånd gick till IT-experter. Det gör dem till den största yrkesgruppen bland alla som fick uppehållstillstånd i fjol, och andelen växer stadigt.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43,
helene.belin@manpowergroup.se

5 tips: Så kan företag stärka sin kommunikation och samarbetskultur

1. Chefer är förebilder. Chefer som dagligen betonar kommunikation och samarbete i sitt ledarskap är viktiga nycklar i byggandet av en samarbetskultur.
  2. Det ska löna sig att göra rätt. Använd förmågan och viljan att kommunicera som ett lönekriterium och befordra medarbetare som jobbar på rätt sätt.
  3. Låt kulturen genomsyra alla delar av företaget. Samarbete och kommunikation ska vara en del av såväl det operativa arbetet som utbildningar, utvärderingar och ledningsarbete.
  4. Skillnader är en tillgång. Involvera olika slags personal i rekryteringsarbetet. Kan den ansökande förklara ett tekniktungt projekt för en medarbetare som inte har den tekniska expertisen?
  5. Färdigheter visar sig redan i rekryteringen. Lägg särskild vikt vid hur ansökande kommunicerar och samarbetar genom alla led i rekryteringsprocessen.

Läs hela rapporten här: The softer side of IT: Cultivating hard-to-find soft skills in today’s IT workforce

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.