Klart för andra Lidl-butiken i Täby

Lidl Sverige har tecknat avtal om att bygga en ny butik i Arninge Handelsområde i Täby. Området står inför stora förändringar och ska bli ett nytt regionalt centrum i norra Stockholm. Den nya butiken får en försäljningsyta på cirka 1 200 kvadratmeter och kommer att öppna i slutet 2020.

Lidl och Systembolaget blir goda grannar i Arninge. Illustration: Herde Förvaltning

Täby kommun har sedan tidigare beslutat att utveckla området Arninge till ett nytt regionalt centrum i norra Stockholm. Området ska få 20 000 nya bostäder, 20 000 nya arbetsplatser och bli en ny knutpunkt för kollektivtrafik och ett modernt handelsområde.

Butiken i Arninge blir den andra i Täby, ett strategiskt läge i nordöstra stor-Stockholms främsta handelsområde. Det innebär att alla som åker bil, buss eller Roslagsbanan mellan Stockholm och Norrort har möjlighet att enkelt besöka butiken som blir mycket väl synlig och lättillgänglig. Byggnaden kommer att miljöcertifieras till Miljöbyggnad Silver.

– Handelsplatsen är utomordentligt bra placerad, med närhet till både busstrafik, tågtrafik och motorväg. Arninge Handelsområde står inför stora förändringar och det känns spännande att vara en del av stadsutvecklingen i Norrort. Vår långa erfarenhet och vårt flexibla butikskoncept gör att vi utan problem etablerar i allt från tätbebyggda innerstadsmiljöer till den här typen av strategiska handelsplatser, säger Jonas Strömvall, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Den nya Lidl-butiken blir granne med Systembolaget längst söderut i den nybyggda delen med bland annat nytt resecentrum och ett antal tillkommande hyresgäster. Butiken blir det första man möter via den nya sydöstra infarten till Arninge Handelsområde, planerad till hösten 2021.

Jonas Strömvall, Fastighetschef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Uppstickaren Lidl utmanar svenska livsmedelsoligopolet - Ökar omsättningen snabbare än branschen i övrigt2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna blev Lidl Sverige årsredovisning för året 2018/19 klar. Resultatet visar att Lidls nettoomsättning i Sverige växer med åtta procent vilket är betydligt snabbare än övriga marknaden. Nettoomsättningen 2018/19 var 10 800 MSEK, därmed sprängdes den symboliska 10 miljardersgränsen. Under året öppnades 12 nya butiker samtidigt som arbetet med det nya centrallagret i Örebro och huvudkontoret i Barkarby tog fart.