Klart för andra Lidl-butiken i Täby

Lidl Sverige har tecknat avtal om att bygga en ny butik i Arninge Handelsområde i Täby. Området står inför stora förändringar och ska bli ett nytt regionalt centrum i norra Stockholm. Den nya butiken får en försäljningsyta på cirka 1 200 kvadratmeter och kommer att öppna i slutet 2020.

Lidl och Systembolaget blir goda grannar i Arninge. Illustration: Herde Förvaltning

Täby kommun har sedan tidigare beslutat att utveckla området Arninge till ett nytt regionalt centrum i norra Stockholm. Området ska få 20 000 nya bostäder, 20 000 nya arbetsplatser och bli en ny knutpunkt för kollektivtrafik och ett modernt handelsområde.

Butiken i Arninge blir den andra i Täby, ett strategiskt läge i nordöstra stor-Stockholms främsta handelsområde. Det innebär att alla som åker bil, buss eller Roslagsbanan mellan Stockholm och Norrort har möjlighet att enkelt besöka butiken som blir mycket väl synlig och lättillgänglig. Byggnaden kommer att miljöcertifieras till Miljöbyggnad Silver.

– Handelsplatsen är utomordentligt bra placerad, med närhet till både busstrafik, tågtrafik och motorväg. Arninge Handelsområde står inför stora förändringar och det känns spännande att vara en del av stadsutvecklingen i Norrort. Vår långa erfarenhet och vårt flexibla butikskoncept gör att vi utan problem etablerar i allt från tätbebyggda innerstadsmiljöer till den här typen av strategiska handelsplatser, säger Jonas Strömvall, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Den nya Lidl-butiken blir granne med Systembolaget längst söderut i den nybyggda delen med bland annat nytt resecentrum och ett antal tillkommande hyresgäster. Butiken blir det första man möter via den nya sydöstra infarten till Arninge Handelsområde, planerad till hösten 2021.

Jonas Strömvall, Fastighetschef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.