Klart för Göteborgs 12:e Lidl-butik

Nu är det klart att Lidl bygger en ny butik i Kviberg som blir Göteborgs 12:e i ordningen. Butiken blir granne med det nybyggda bostadsområdet Kvibergs ängar, Kvibergs kaserner och Prioritet Serneke Arena och får ett attraktivt och lättillgängligt läge för boende, bilister och cyklister.

klart för Göteborgs 12:e Lidl i Kviberg

– Det känns otroligt spännande att Kviberg är platsen för Göteborgs nästa Lidl-butik. Detta är ett av de största och viktigaste stadsutvecklingsområdena i Göteborg där Kviberg och Gamlestaden växer ihop och i framtiden kommer knytas samman med Göteborg centrum, säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Butiken i Kviberg kommer att ha 800 kvadratmeter butiksyta och beräknas öppna sommaren 2020. Området utvecklas av fastighetsägaren Dvlpmnthus AB som arbetar för att utveckla området med ett handel- och servicecentrum för de närboende med livsmedelsbutik, gym, kontor, vårdenhet samt apotek. I dagsläget står det klart att Fitness24Seven etablerar ett gym i projektet och slutdiskussioner pågår med ett antal potentiella hyresgäster.

– Det är oerhört glädjande att kunna presentera Lidl som den senaste hyresgästen i projektet. Lidl valdes ut i stark konkurrens och kommer att berika området med en eftertraktad och välsorterad butik av högsta standard. Den valda hyresgästmixen i projektet med Lidl i spetsen består av varumärken som skapar starka kommersiella förutsättningar och underlättar vardagen för de tusentals boende i området som får tillgång till efterlängtad handel- och serviceverksamhet, säger Visar Jaha på Dvlpmnthus AB.

Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från Lidls butiker som får endast en leverans per dag, något som medför signifikant mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor som behövs transporteras i samma bil. 100 procent av Lidls transporter drivs dessutom av förnybara bränslen.

Alla butiker får färska varor levererade sju dagar i veckan, ett sortiment som präglas av hållbarhet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Lidl är idag en av de aktörer vars försäljning av ekologiska produkter ökar mest och under 2018 växte även det ekologiska sortimentet med 75 procent.

klart för Göteborgs 12:e Lidl i Kviberg
Christoffer Wennergren, Fastighetschef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 189 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Företaget Kompernaß återkallar Espressomaskin SEMS 1100 A127.9.2019 14:00:00 CESTPressmeddelande

Kompernaß återkallar produkten Espressomaskin SEMS 1100 A1 av varumärket Silvercrest sedan det visat sig att produkten skulle kunna ge en elektrisk stöt. Espressomaskinen har sålts i samtliga Lidl Sveriges butiker. Återkallandet berör endast produkten: Tillverkare: Kompernaß H. GMBH Artikel: Espressomaskin SEMS 1100 A1 Artikelnummer: IAN 313486 (artikelnumret hittar du under espressomaskinen) Märke: Silvercrest Såld i Sverige under tidsperioden: 17 juni – 1 augusti Andra produkter av märket Silvercrest är inte drabbade. Vi på Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Konsumenter som köpt varan ombeds returnera den till inköpsplatsen, eller till närmaste Lidl-butik. Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Kontakt: press@lidl.se Tel: 08-5555 7195