Klart för start i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron inleder en ny era

Den 1-14 januari gör Audi debut i Dakarrallyt med nya Audi RS Q e-tron. Med namnkunniga team som Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger samt Carlos Sainz/Lucas Cruz är märket redo för en ny utmanade satsning. För Audi, som introducerat quattro, TFSI, ultra, e-tron och många andra innovativa tekniker inom motorsporten, är starten i ökenrallyt början på en ny era.

Audi RS Q e-tron inleder ny elektrifierad era i Dakarrallyt

-  Dakarrallyt är den största tänkbara utmaningen för vår innovativa elbil med högvoltsbatteri och en högeffektiv energiomvandlare", säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. Aldrig tidigare har vi på Audi Sport kommit till start med en så komplex bil på så kort tid. Vårt första uthållighetstest under tävlingsförhållanden är samtidigt världens längsta och mest krävande rally. Vi närmar oss Dakarrallyt med stor respekt och är fullt fokuserade på utmaningen.

Under de tolv etapperna i ökenrallyt i Saudiarabien kommer Audi att möta ytterligare 91 deltagare i bilklassen, som är en av fem kategorier. Övriga klasser omfattar motorcyklar, fyrhjulingar, lätta fordon och lastbilar.

I Audi Sports historia är terrängrallyt den sjunde motorsportgrenen för märket. Sedan 1981 har Audi varit involverat i rally (WRC), standardvagnsracing (Trans-Am, IMSA GTO, DTM, STW, TCR), prototypracing (LMP), GT-racing (GT3, GT2, GT4), rallycross (WRX) och eldrivna Formel E.

Ombord på Audi RS Q e-tron finns banbrytande teknik och tre ledande förarteam. Efter att Audi blev den första biltillverkaren att vinna 24-timmarsloppet på Le Mans med en elhybrid 2012 och teamtiteln i Formel E 2017/2018, är det nu dags för nästa banbrytande satsning i öknen. I kategorin T1 Ultimate tänker Audi bevisa att en elektrifierad drivlina kan vara både effektiv och konkurrenskraftig i Dakarrallyt.

Mattias Ekström och Emil Bergkvist - ett av tre namnkunniga förarteam

Tre kvalificerade förarteam kommer att göra sitt bästa för att bevisa konkurrenskraften i det nya konceptet. Mattias Ekström är välkänd som en mångsidig förare. Två DTM-titlar och segern i rallycross-VM är höjdpunkterna i en nästan 30 år lång internationell motorsportkarriär. Även andreföraren Emil Bergkvist var själv juniorvärldsmästare i rally innan han flyttade över till passagerarsätet. Stéphane Peterhansel är den mest välrenommerade i sammanhanget som 14-faldig mästare i Dakarrallyt och kör tillsammans med Edouard Boulanger som guidade dem till segern 2021. Carlos Sainz har vunnit Dakarrallyt tre gånger och har mer än två decenniers erfarenhet från rally, varav två världsmästerskap i rally-VM. Carlos kör tillsammans med landsmannen Lucas Cruz som han delade samtliga tre segrar i Dakarrallyt med.

Tolv etapper med dagsetapper på över 80 mil

Alla tre Audi RS Q e-tron kör för team Audi Sport med support av Q Motorsport. Sven Quandt’s team har över ett kvarts sekel erfarenhet av terrängrally med bland annat sex segrar i Dakar i bagaget. Totalt kommer 80 personer från Audi och Q Motorsport med alltifrån rallyförare, teknik- och logistikansvariga, teamläkare och sjukgymnaster förflytta sig genom Saudiarabien under två veckor. 2022 års rally omfattar tolv etapper med dagliga körsträckor på i vissa fall över 80 mil. Rallyts totala längd är 8 099 kilometer och det totala antalet tidsbestämda offroad-etapper är 4252 kilometer. Rallyt börjar på nyårsdagen i Jeddah och avslutas där den 14 januari. Den 8 januari är det vilodag i Riyadh.

Pionjär med högvoltsbatteri

- Högvoltsbatteriet är centralt i Audi RS Q e-tron och en milstolpe i världens tuffaste rally. ”Med drivlinan i RS Q e-tron är Audi pionjär i Dakarrallyt", säger Lukas Folie, ingenjör med ansvar för högvoltsbatteriet. Det var väldigt utmanande att definiera kraven för den här typen av tävling. Det finns helt enkelt inga tidigare erfarenheter för konceptet inom motorsporten och för den här formen av uthållighetstävling."

Konstruerad för extrema och okända förhållanden

Jämfört med Formel E, där Audi senast tävlade med en batteridriven bil, är förhållandena helt andra i Dakarrallyt.  Dagliga etapper på hundratals kilometer, det enorma motståndet i den mjuka ökensanden, höga temperaturer och ett reglemente som kräver en minimivikt på två ton, är extrema värden inom motorsporten. Med dagens batteriteknik är det inte möjligt att göra en helt eldriven elbil till Dakarrallyt under dessa förhållanden", fortsätter Lukas Folie. Konstruktionsteamet var därför tvugna att skapa ett helt nytt koncept med eldrift och en energiomvandlare utan några tidigare erfarenhetsmässiga värden att förhålla sig till. På grund av den korta projektutvecklingstiden har Audi förlitat sig på beprövad cellteknik. Högsvoltsbatteriet på 370 kg inklusive kylmedel har en kapacitet på 52 kWh som skall vara tillräcklig för de maximalt förväntade kraven på varje sträcka i rallyt.

Optimerat effektuttag via algoritmer

När rallyförarna startar med laddat batteri varje morgon startar samtidigt ett komplext styrsystem. Bara minuterna innan start delas kartan över dagsetappen ut till teamen som då får detaljerad information om sträckan. Audi RS Q e-tron måste alltid vara förberedd på alla tänkbara förhållanden – avstånd, hastigheter, svårighetsgrad i terrängen och andra faktorer. Ingenjörerna har därför programmerat algoritmer för att hålla laddningsnivån (SoC) inom definierade områden utifrån energibehovet. Energiuttag och batteriladdning skall alltid vara i balans under sträckan. Om t.ex. en svår passage genom sanddyner med högt motstånd kräver maximal energi under en kort tid, faller laddningsnivån inom ett kontrollerat område. Anledningen är att effekten från motor/generator-enheterna på fram- och bakaxel är begränsad till maximalt 288 kW enligt reglementet. Energiomvandlaren i form av en högeffektiv TFSI-motor kan dock endast leverera en maximal laddningseffekt på 220 kW. I extrema fall är därför förbrukningen något högre än energiproduktionen. Det är möjligt under en begränsad tid, säger Lukas Folie. Men över en längre sträcka resulterar det alltid i ett nollsummespel. Vi måste reglera ner effektuttaget så att batteriets laddningsnivå hålls inom en korridor. Den totala energimängden ombord måste vara tillräcklig för att täcka dagens etapp."

Viktig energiåtervinning för maximal räckvidd

För att uppnå maximal effektivitet förlitar sig Audi en princip som redan använts i Le Mans och i Formel E. Vid inbromsning återvinns energin tack vare att MGU-enheterna på fram- och bakaxel kan omvandla rörelseenergin från hjulen till elektrisk energi. Målet är att återvinna maximal energi eftersom det omvända kraftflödet inte har samma effektbegränsningar som vid acceleration. Det som låter så enkelt kräver ett komplext intelligent bromssystem (IBS) som kombinerar den hydrauliska bromsfunktionen med den regenerativa bromsen.

Tack vare sin unika konstruktion har RS Q e-tron en unik position i startfältet. Även om reglementet föreskriver att bilen måste transportera en större massa, klarar den sig med mindre energi än konkurrenterna. Enligt reglementet har energiomvandlaren i form TFSI-motor en mindre tankvolym att tillgå, inte minst ett bevis på att rallybilen med de fyra ringarna är väldigt effektiv.

Mediarapportering

Förutom rapporter i sociala media som Facebook, Twitter och Instagram, bjuder Audi även på ett dagligt videoinslag på Facebook från dagens etapper. Ruttinformation, wikiavsnitt om detaljer som är värda att känna till och bakom kulisserna-rapporter samt intervjuer med förare, passagerare och teamet ger en direkt rapportering från de krävande dagsetapperna. På Audi MediaCenter finns högupplösta bilder, videosekvenser, basfakta, infografik liksom en rapport inför, i samband med vilodagen och vid målgång från Dakarrallyt 2022.

Audi RS Q e-tron
De tre förarteamen i Dakarrallyt
Julius Seeback, VD Audi Sport
Cockpit i RS Q e-tron
Emil Bergkvist och Mattias Ekström kör Dakarrallyt i RS Q e-tron

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi-koncernen: All time high-resultat under första halvåret 20221.8.2022 11:22:43 CEST | Pressmeddelande

Audi-koncernen rapporterar en solid balans för första halvåret 2022. På grund av halvledarkrisen och covid-relaterade nedstängningar i Kina kunde Audi inte möta den starka efterfrågan på märket. Trots detta ökade Audi-koncernens försäljningsintäkter med två procent till 29,9 miljarder euro och rörelseresultatet uppnådde ett nytt rekord på 4,9 miljarder euro. Med 16,5% var rörelsemarginalen väl över föregående år och den strategiska målkorridoren på 9 till 11%. Bakgrunden till resultatet är bland annat den positiva prispositionen, den solida verksamheten hos lyxbilsmärkena Lamborghini och Bentley samt medvind i säkrade råvaruaffärer. Audi-koncernen bekräftar även prognosen för leveranser, försäljningsintäkter och avkastning för 2022.

Ett andra liv. Batterier från Audi e-tron återanvänds i rickshaws i Indien.14.7.2022 13:40:17 CEST | Pressmeddelande

Elbilsbatterier har fördelen att de kan återanvändas inom flera områden innan de återvinns. Audi använder bland annat batterier från testbilar i mobila laddstationer. Nu får de ett andra liv även i eldrivna rickshaws i Indien. Initiativtagare är det tysk-indiska startup-företaget Nunam som vill utforska hur moduler från högvoltsbatterier kan återanvändas i en ny funktion. Projektet syftar även till att stärka förvärvsmöjligheterna för kvinnor som får möjlighet att transportera sina varor utan mellanhänder. Det ideella startup-företaget i Berlin och Bangalore finansieras av Audi Environmental Foundation som stöttat Nunam i flera projekt sedan 2019.

Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.16.6.2022 11:24:24 CEST | Pressmeddelande

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas14.6.2022 18:03:20 CEST | Pressmeddelande

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Audi bidrar till hållbar mobilitet under World Economic Forum i Davos25.5.2022 08:30:04 CEST | Pressmeddelande

I samband med toppmötet World Economic Forum som pågår i Davos säkerställer Audi att deltagarna transporteras hållbart i den schweiziska alpbyn. Audi finns på plats med en helt eldriven bilflotta och dessutom mobila laddningsstationer som är uppbyggda av återvunna batterier. I en förlängning satsar Audi dessutom på snabbladdningsstationer i stadsmiljö och att skapa en hållbar leveranskedja för batterier.