Klart för start i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron inleder en ny era

Den 1-14 januari gör Audi debut i Dakarrallyt med nya Audi RS Q e-tron. Med namnkunniga team som Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger samt Carlos Sainz/Lucas Cruz är märket redo för en ny utmanade satsning. För Audi, som introducerat quattro, TFSI, ultra, e-tron och många andra innovativa tekniker inom motorsporten, är starten i ökenrallyt början på en ny era.

Audi RS Q e-tron inleder ny elektrifierad era i Dakarrallyt

-  Dakarrallyt är den största tänkbara utmaningen för vår innovativa elbil med högvoltsbatteri och en högeffektiv energiomvandlare", säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. Aldrig tidigare har vi på Audi Sport kommit till start med en så komplex bil på så kort tid. Vårt första uthållighetstest under tävlingsförhållanden är samtidigt världens längsta och mest krävande rally. Vi närmar oss Dakarrallyt med stor respekt och är fullt fokuserade på utmaningen.

Under de tolv etapperna i ökenrallyt i Saudiarabien kommer Audi att möta ytterligare 91 deltagare i bilklassen, som är en av fem kategorier. Övriga klasser omfattar motorcyklar, fyrhjulingar, lätta fordon och lastbilar.

I Audi Sports historia är terrängrallyt den sjunde motorsportgrenen för märket. Sedan 1981 har Audi varit involverat i rally (WRC), standardvagnsracing (Trans-Am, IMSA GTO, DTM, STW, TCR), prototypracing (LMP), GT-racing (GT3, GT2, GT4), rallycross (WRX) och eldrivna Formel E.

Ombord på Audi RS Q e-tron finns banbrytande teknik och tre ledande förarteam. Efter att Audi blev den första biltillverkaren att vinna 24-timmarsloppet på Le Mans med en elhybrid 2012 och teamtiteln i Formel E 2017/2018, är det nu dags för nästa banbrytande satsning i öknen. I kategorin T1 Ultimate tänker Audi bevisa att en elektrifierad drivlina kan vara både effektiv och konkurrenskraftig i Dakarrallyt.

Mattias Ekström och Emil Bergkvist - ett av tre namnkunniga förarteam

Tre kvalificerade förarteam kommer att göra sitt bästa för att bevisa konkurrenskraften i det nya konceptet. Mattias Ekström är välkänd som en mångsidig förare. Två DTM-titlar och segern i rallycross-VM är höjdpunkterna i en nästan 30 år lång internationell motorsportkarriär. Även andreföraren Emil Bergkvist var själv juniorvärldsmästare i rally innan han flyttade över till passagerarsätet. Stéphane Peterhansel är den mest välrenommerade i sammanhanget som 14-faldig mästare i Dakarrallyt och kör tillsammans med Edouard Boulanger som guidade dem till segern 2021. Carlos Sainz har vunnit Dakarrallyt tre gånger och har mer än två decenniers erfarenhet från rally, varav två världsmästerskap i rally-VM. Carlos kör tillsammans med landsmannen Lucas Cruz som han delade samtliga tre segrar i Dakarrallyt med.

Tolv etapper med dagsetapper på över 80 mil

Alla tre Audi RS Q e-tron kör för team Audi Sport med support av Q Motorsport. Sven Quandt’s team har över ett kvarts sekel erfarenhet av terrängrally med bland annat sex segrar i Dakar i bagaget. Totalt kommer 80 personer från Audi och Q Motorsport med alltifrån rallyförare, teknik- och logistikansvariga, teamläkare och sjukgymnaster förflytta sig genom Saudiarabien under två veckor. 2022 års rally omfattar tolv etapper med dagliga körsträckor på i vissa fall över 80 mil. Rallyts totala längd är 8 099 kilometer och det totala antalet tidsbestämda offroad-etapper är 4252 kilometer. Rallyt börjar på nyårsdagen i Jeddah och avslutas där den 14 januari. Den 8 januari är det vilodag i Riyadh.

Pionjär med högvoltsbatteri

- Högvoltsbatteriet är centralt i Audi RS Q e-tron och en milstolpe i världens tuffaste rally. ”Med drivlinan i RS Q e-tron är Audi pionjär i Dakarrallyt", säger Lukas Folie, ingenjör med ansvar för högvoltsbatteriet. Det var väldigt utmanande att definiera kraven för den här typen av tävling. Det finns helt enkelt inga tidigare erfarenheter för konceptet inom motorsporten och för den här formen av uthållighetstävling."

Konstruerad för extrema och okända förhållanden

Jämfört med Formel E, där Audi senast tävlade med en batteridriven bil, är förhållandena helt andra i Dakarrallyt.  Dagliga etapper på hundratals kilometer, det enorma motståndet i den mjuka ökensanden, höga temperaturer och ett reglemente som kräver en minimivikt på två ton, är extrema värden inom motorsporten. Med dagens batteriteknik är det inte möjligt att göra en helt eldriven elbil till Dakarrallyt under dessa förhållanden", fortsätter Lukas Folie. Konstruktionsteamet var därför tvugna att skapa ett helt nytt koncept med eldrift och en energiomvandlare utan några tidigare erfarenhetsmässiga värden att förhålla sig till. På grund av den korta projektutvecklingstiden har Audi förlitat sig på beprövad cellteknik. Högsvoltsbatteriet på 370 kg inklusive kylmedel har en kapacitet på 52 kWh som skall vara tillräcklig för de maximalt förväntade kraven på varje sträcka i rallyt.

Optimerat effektuttag via algoritmer

När rallyförarna startar med laddat batteri varje morgon startar samtidigt ett komplext styrsystem. Bara minuterna innan start delas kartan över dagsetappen ut till teamen som då får detaljerad information om sträckan. Audi RS Q e-tron måste alltid vara förberedd på alla tänkbara förhållanden – avstånd, hastigheter, svårighetsgrad i terrängen och andra faktorer. Ingenjörerna har därför programmerat algoritmer för att hålla laddningsnivån (SoC) inom definierade områden utifrån energibehovet. Energiuttag och batteriladdning skall alltid vara i balans under sträckan. Om t.ex. en svår passage genom sanddyner med högt motstånd kräver maximal energi under en kort tid, faller laddningsnivån inom ett kontrollerat område. Anledningen är att effekten från motor/generator-enheterna på fram- och bakaxel är begränsad till maximalt 288 kW enligt reglementet. Energiomvandlaren i form av en högeffektiv TFSI-motor kan dock endast leverera en maximal laddningseffekt på 220 kW. I extrema fall är därför förbrukningen något högre än energiproduktionen. Det är möjligt under en begränsad tid, säger Lukas Folie. Men över en längre sträcka resulterar det alltid i ett nollsummespel. Vi måste reglera ner effektuttaget så att batteriets laddningsnivå hålls inom en korridor. Den totala energimängden ombord måste vara tillräcklig för att täcka dagens etapp."

Viktig energiåtervinning för maximal räckvidd

För att uppnå maximal effektivitet förlitar sig Audi en princip som redan använts i Le Mans och i Formel E. Vid inbromsning återvinns energin tack vare att MGU-enheterna på fram- och bakaxel kan omvandla rörelseenergin från hjulen till elektrisk energi. Målet är att återvinna maximal energi eftersom det omvända kraftflödet inte har samma effektbegränsningar som vid acceleration. Det som låter så enkelt kräver ett komplext intelligent bromssystem (IBS) som kombinerar den hydrauliska bromsfunktionen med den regenerativa bromsen.

Tack vare sin unika konstruktion har RS Q e-tron en unik position i startfältet. Även om reglementet föreskriver att bilen måste transportera en större massa, klarar den sig med mindre energi än konkurrenterna. Enligt reglementet har energiomvandlaren i form TFSI-motor en mindre tankvolym att tillgå, inte minst ett bevis på att rallybilen med de fyra ringarna är väldigt effektiv.

Mediarapportering

Förutom rapporter i sociala media som Facebook, Twitter och Instagram, bjuder Audi även på ett dagligt videoinslag på Facebook från dagens etapper. Ruttinformation, wikiavsnitt om detaljer som är värda att känna till och bakom kulisserna-rapporter samt intervjuer med förare, passagerare och teamet ger en direkt rapportering från de krävande dagsetapperna. På Audi MediaCenter finns högupplösta bilder, videosekvenser, basfakta, infografik liksom en rapport inför, i samband med vilodagen och vid målgång från Dakarrallyt 2022.

Audi RS Q e-tron
De tre förarteamen i Dakarrallyt
Julius Seeback, VD Audi Sport
Cockpit i RS Q e-tron
Emil Bergkvist och Mattias Ekström kör Dakarrallyt i RS Q e-tron

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS Q e-tron i mål i Dakarrallyt. Framgångsrik start på en ny elektrifierad era.14.1.2022 19:12:43 CET | Pressmeddelande

Audis mest komplexa tävlingsbil någonsin klarade elddopet i Dakarrallyt. Alla tre Audi RS Q e-tron bemästrade världens tuffaste terrängrally vid debuten i Saudiarabien. Totalt kördes ca 2400 mil i öken – nästan tre gånger så långt som de 870 mil som hann testköras innan rallyt. Mattias Ekström/Emil Bergkvist slutade på en niondeplats i Jeddah och blev Audis bästa förarteam i en krävande upplaga av ökenklassikern. Med införandet av elektrifiering har Audi inlett en ny era inom terrängrally.

Audi ökar takten i omställningen med ett starkt 2021 för helt eldrivna bilar12.1.2022 10:40:19 CET | Pressmeddelande

Trots den globala bristen på halvledare håller Audi ett högt tempo på vägen mot hållbar premiummobilitet. Under 2021 ökade leveranserna av helt eldrivna bilar med hela 57,5 procent jämfört med året innan. Audi mer än fördubblade dessutom sin produktportfölj med elbilar under det gångna året. Trots den utmanande situationen levererade Audi nästan samma totalvolym som året innan. 2021 registrerades 1.680.512 bilar, vilket var 0,7% färre än 2020. I USA överträffades fjolårsresultatet med 5 procent.

Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.9.1.2022 11:36:14 CET | Pressmeddelande

Sex pallplatser efter de första sju dagarna, tillförlitlig elektrisk drivlina och konkurrenskraftiga redan i debuten i världens tuffaste rally. Redan under den första halvan av Dakarrallyt har Audi markerat sin närvaro med elektrifierade RS Q e-tron. Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist är efter halvtid det bästa Audi-teamet med en 14:e plats av närmare hundra startande i bilklassen.

Världspremiär för Audi charging hub - ett unikt snabbladdningskoncept för städer17.12.2021 17:32:35 CET | Pressmeddelande

I takt med att antalet eldrivna bilar ökar, ökar även kraven på laddinfrastruktur. Audi öppnar nu sitt första laddningscenter i Nürnberg med ett koncept som är unikt i sitt slag. Den 23 december är det premiär för Audi charging hub. Den moderna snabbladdningsstationen med bokningsbara platser riktar sig bl.a. till elbilsägare som inte har möjlighet att ladda hemma. Dessutom är Audi charging hub tänkt att avlasta vid framtida efterfrågetoppar vid laddning i stadsmiljö. Ett loungeområde ger dessutom en förstklassig laddningsupplevelse.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet17.12.2021 13:03:58 CET | Pressmeddelande

Audi har fördubblat antalet elbilar i modellprogrammet i år. Med världspremiären för Audi e-tron GT i början av året och Audi Q4 e-tron i våras, präglades 2021 av färdplanen mot e-mobilitet. Med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi företagets omställning mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Framförallt ökas investeringarna i framtida bilprojekt till totalt cirka 37 miljarder euro. Premiumtillverkaren öronmärker därav cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed sitt åtagande för e-mobilitet.