Klart: Här är svenska damlandslaget till VM i Dubai

Det blev dundersuccé för blågult senast. Nu har den svenska förbundskaptenen för damlandslaget, Robert Andersson, tagit ut sitt lag till VM i Dubai. - Fyra spelare som håller absolut världsklass, säger han.

Cajsa Wegner

Det var ett svenskt damlandslag som fullständigt krossade alla förväntningar under VM för två år sedan. Man åkte inte alls till USA som några dunderfavoriter, men kunde ändå vända hem med ett mäktigt guld i tvåmanna genom Jenny Wegner och Josefin Hermansson för att även få med sig ett silver i 5-manna, ett silver i all event genom Joline Persson-Planefors och även ett brons i singel som Sandra Andersson levererade. Den här gången lär blågult ha fler ögon på sig.

– Det är klart att man inte kan åka till VM på samma sätt som senast där vi inte hade tagit medalj på 10 år och där man visste att om vi bara tar en medalj så är det succé, säger Robert Andersson, damlandslagets förbundskapten.

Samtidigt är det mycket som är nytt till VM i Dubai den 6-14 november. Spelformatet som vi gjort oss vana vid är förändrat då endast fyra spelare kommer vara på banorna i varje distans och nationerna även tillåts ta med sig upp till åtta spelare totalt. Det kommer också att spelas Bakers. Robert Andersson hade med andra ord möjligheten att ta med sig hela åtta spelare till Dubai, men väljer att åka med fyra. Kvartetten som kommer att representera Sverige är:

Cajsa Wegner, 24 år, BK Femtionian, Hässleholm

Jenny Wegner, 27 år, BK Femtionian, Hässleholm

Sandra Andersson, 30 år, Spader Dam, Helsingborg

Joline Persson-Planefors, 31 år, Team X-Calibur, Göteborg

Samtliga fyra får med andra ord förnyat förtroende efter succén senast.

– Jag känner att vi åker till VM med fyra spelare som håller absolut världsklass så därför får jag ändå säga att vi tillhör de bästa lagen ihop med USA, Colombia, Malaysia,Singapore och Mexiko bland andra.

Varför väljer ni att bara åka med fyra spelare?

– Det är självklart inte en rolig uppgift att ta ut bara fyra spelare när vi förra mästerskapet gjorde så bra ifrån oss med sex spelare, men jag känner att detta är sättet jag och Louise (Assisterande Förbundskapten) vill jobba på. Det är mycket som är nytt redan med nya spelsätt som bakers (spelarna spelar varannan ruta i samma serie) och nya distanser som mixed där herrar och damer spelar tillsammans. Jag väljer då att undvika ytterligare en ny situation med reserver, säger Robert Andersson.

Utöver succén senast och att de är förbaskat bra, finns det någon ytterligare motivering till att det blir de här fyra?

– Jag tror det är en fördel att ha spelare i lag som spelar ganska lika då det är större chans att spelarna “hittar in” samtidigt och kan få flera strike i rad. I just denna uttagning passar det så bra att Joline och Sandra har mycket erfarenhet av att spela med varandra och även då såklart systrarna Wegner, säger Robert Andersson.

För att det inte ska bli för långt till möjligheten att komma med i laget för de andra spelarna så kommer Team Sweden den 22 augusti att spela en tävling där vinnaren kommer få följa med Joline Person Planerfors till Kreta för att representera Sverige i Europacupen (Joline har en gratisplats som vinnare av förra Europacupen).

Robert Andersson meddelar avslutningsvis att om världsmästerskapet i Dubai inte skulle gå att genomföras som planerat kommer laguttagningen att upphävas och en ny att genomföras till nästkommande mästerskap.

Cajsa Wegner
Sandra Andersson