Klart jämför vädret från tre olika vädertjänster

Midsommar står för dörren och intresset för vädret har aldrig varit större. Det syns inte minst i vädertjänstens trafiksiffror. Under midsommarhelgen kollar två miljoner svenskar vädret hos vädertjänsten Klart. En ny undersökning som företaget gjort i sin väderpanel visar att majoriteten av deras användare är så pass intresserade av vädret att de har fler än en väderapp i mobilen.
På Klart vädertjänster missar du aldrig en regnskur, tjänsten har samlat tre vädertjänster.

De stora vädertjänsterna i Sverige använder olika vädermodeller, vilket gör att prognoserna ibland skiljer sig åt. För att slippa besväret med flera appar i mobilen har Klart samlat tre vädertjänster i sin - och på så minskar du risken att bli överraskad av en regnskur.

– Genom att jämföra prognoser från olika vädertjänster får man en uppskattning om osäkerheten i prognosen. Skiljer sig prognoserna mycket är det en tydlig signal på att det finns flera troliga utfall, säger Mikael Luhr, meteorolog på Klart.

Inför midsommar är det många som oroar sig för regnskurar och inställda midsommarfirande till följd av vädret. Därför kan det vara ännu mer angeläget att hålla koll på flera prognoser samtidigt.

– Under sommaren och kanske framförallt på midsommar när man umgås mycket utomhus är det bra att jämföra väderprognoser från flera vädertjänster, för att veta om man bör ta med sig regnjackan, solglasögonen eller både och. Genom att jämföra tre prognoser kan du alltid vara förberedd. Visar en tjänst regn är det bra att vara förberedd med ett paraply, säger Mikael Luhr.

Han fortsätter och förklarar att det ofta handlar om lokala regnskurar.

– När det väntas skurbetonat väder är skillnaderna i vädret stora över små områden. När vädret är ostadigt på sommaren kan det ofta vara bra att både vara beredd på sol och regn, säger Mikael Luhr.

För ytterligare information, kontakta:
Malin Brinktel, vd, Klart. E-post: malin.brinktell@schibsted.com
Sophia Torsslow, Marketing manager, Klart. E-post: sophia.torsslow@schibsted.com

Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20 000 platser i Sverige, samt ytterligare 180 000 i världen. Väderdata hämtas från Foreca. Klart startades 2009 och ägs idag av Schibsted. Systerbolag är bland andra Aftonbladet, SvD, Blocket, TV.nu och Compricer.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.