Klart jämför vädret från tre olika vädertjänster
De stora vädertjänsterna i Sverige använder olika vädermodeller, vilket gör att prognoserna ibland skiljer sig åt. För att slippa besväret med flera appar i mobilen har Klart samlat tre vädertjänster i sin - och på så minskar du risken att bli överraskad av en regnskur.
– Genom att jämföra prognoser från olika vädertjänster får man en uppskattning om osäkerheten i prognosen. Skiljer sig prognoserna mycket är det en tydlig signal på att det finns flera troliga utfall, säger Mikael Luhr, meteorolog på Klart.
Inför midsommar är det många som oroar sig för regnskurar och inställda midsommarfirande till följd av vädret. Därför kan det vara ännu mer angeläget att hålla koll på flera prognoser samtidigt.
– Under sommaren och kanske framförallt på midsommar när man umgås mycket utomhus är det bra att jämföra väderprognoser från flera vädertjänster, för att veta om man bör ta med sig regnjackan, solglasögonen eller både och. Genom att jämföra tre prognoser kan du alltid vara förberedd. Visar en tjänst regn är det bra att vara förberedd med ett paraply, säger Mikael Luhr.
Han fortsätter och förklarar att det ofta handlar om lokala regnskurar.
– När det väntas skurbetonat väder är skillnaderna i vädret stora över små områden. När vädret är ostadigt på sommaren kan det ofta vara bra att både vara beredd på sol och regn, säger Mikael Luhr.
För ytterligare information, kontakta:
Malin Brinktel, vd, Klart. E-post: malin.brinktell@schibsted.com
Sophia Torsslow, Marketing manager, Klart. E-post: sophia.torsslow@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20 000 platser i Sverige, samt ytterligare 180 000 i världen. Väderdata hämtas från Foreca. Klart startades 2009 och ägs idag av Schibsted. Systerbolag är bland andra Aftonbladet, SvD, Blocket, TV.nu och Compricer.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum