Klart med ännu en megaanslutning av vindkraft i Sollefteå och Kramfors

E.ON och Renewable Power Capital, RPC, har slutit avtal om elanslutning till fyra vindkraftparker i Sollefteå och Kramfors kommuner. Anslutningsavtalet omfattar upp till 561 megawatt (MW) ny förnybar el till region- och stamnätet, vilket motsvarar behovet i 182 000 hushåll.

Anslutningen av de fyra vindkraftverken tillför upp till 561 megawatt ny förnybar el till region- och stamnätet, vilket motsvarar behovet i 182 000 hushåll. Foto: Peter Hjalmar, E.ON

Parterna är överens om kostnad och tidsplan för elanslutning till de fyra vindkraftsprojekten Sörlidberget 132 MW, Knäsjöberget 92,4 MW, Vitberget 171,6 MW och Storhöjden 165 MW belägna i Sollefteå och Kramfors kommuner.

Det här är ännu ett exempel på att E.ON möjliggör energiomställningen och den gröna industriella revolutionen i Norrland. Anslutningen av de fyra vindkraftparkerna är en av de största anslutningsaffärer E.ON Sverige har gjort, säger Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution.

Anslutningsavtalet är en viktig milstolpe på vår väg mot att färdigställa dessa fyra vindkraftsparker. Vi ser fram emot ett nära samarbete med E.ON kring bygget av parkerna, säger Bob Psaradellis, CEO för RPC.

För E.ONs del innebär avtalet att anslutningsarbetet nu kan upphandlas och förberedas. Markförberedelserna inleds i höst och grävarbetet beräknas starta under våren 2023. Arbetet inbegriper uppförandet av en ny stamnätsstation i Nässe sydöst om Långsele. Det sker i samverkan med Svenska kraftnät, som bygger ett nytt ställverk på 400 kV i direkt anslutning. Samtidigt inleds bygget av drygt åtta mil 130 kV-luftledning från vindparkerna till Nässe. Dessutom bygger E.ON tre regionnätsstationer, samt ytterligare sex kilometer 30 kV-ledning, inom området för vindkraftparkerna.

Anslutningarna ska vara färdigställda i god tid till driftsättning av anläggningarna, vilket beräknas ske under andra halvan av 2025.

Anslutningen av de fyra vindkraftparkerna är en av de största anslutningsaffärer E.ON Sverige har gjort. "E.ON möjliggör energiomställningen och den gröna industriella revolutionen i Norrland," säger Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution. Foto: Christian Andersson, Apelöga
"Anslutningsavtalet är en viktig milstolpe på vår väg mot att färdigställa dessa fyra vindkraftsparker," säger Bob Psaradellis, CEO för RPC. Foto: RPC

E.ON investerar drygt 120 miljoner i Malmöregionens elnät21.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 120 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Malmös, Staffanstorps och Vellinge kommuner. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för kommunernas tillväxt, men också att öka elnätets robusthet, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.

E.ON och Mer Sverige ingår samarbete för elbilsladdning: Öppnar upp för varandras laddkunder16.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elbilsförare som är laddkunder hos E.ON eller Mer Sverige kommer från och med den 21 juni 2022 kunna ladda sina elbilar vid båda bolagens publika laddstationer. – Antalet elbilar på de svenska vägarna fördubblades under 2021. Förhoppningsvis gör vi nu livet lättare för Sveriges många elbilsförare, säger Michel Thomas, Director Solar, eMobility & Decentral Energy Solutions på E.ON.

E.ON investerar drygt 60 miljoner i Hässleholm, Osby och Östra Göinge13.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 60 miljoner kronor i de regionala och lokala elnäten för Hässleholm, Osby och Östra Göinge kommuner. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för kommunernas tillväxt, men också att öka elnätets robusthet, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.