Klart med avtal om korttidspermitteringar med Arbetsgivarverket

Fackförbundet ST har genom förhandlingsorganisationen OFR/S,P,O tecknat avtal med Arbetsgivarverket om korttidspermitteringar. Avtalet berör enbart arbetsplatser vars arbetsgivare är frivilliga medlemmar i Arbetsgivarverket, det är framförallt anställda på vissa museer, stiftelser, och högskolor. Anställda på statliga myndigheter och verk berörs inte av avtalet. Syftet är att göra det möjligt att undvika omfattande uppsägningar som en följd av åtgärderna för att begränsa spridningen av det nya Coronaviruset.

Avtalet är ett svar på de av regeringen beslutade lönesubventionerna för korttidspermitteringar.

- Många av de här arbetsplatserna har publika verksamheter, som påverkas direkt av åtgärderna mot smittspridning. Förhoppningsvis innebär avtalet att många kan ha kvar sina jobb när situationen återgår till det mer normala, säger OFR/S,P,O:s förhandlingschef Åsa Erba-Stenhammar, tillika förhandlingschef på Fackförbundet ST

De nya reglerna för korttidspermitteringar som regeringen beslutat om innebär att arbetsgivaren kan minska arbetstiden för de anställda, samtidigt som arbetstagaren får ut över 90 procent av lönen. Staten står för omkring tre fjärdedelar av lönekostnaden. Syftet är att arbetsplatser som påverkats kraftigt av åtgärder för att förhindra smittspridning ska kunna behålla sin personal och snabbt växla upp igen när situationen har förbättrats. Tillväxtverket hanterar ansökningar från arbetsgivare som vill utnyttja denna möjlighet, och prövningen av huruvida de arbetsgivare som nu tecknat avtal ska omfattas av de nya reglerna kommer att göras där. Statliga myndigheter omfattas inte av de nya reglerna om korttidspermitteringar.

Avtalet med Arbetsgivarverket förutsätter en lokal överenskommelse om korttidspermitteringar. Intjänad semester påverkas inte. Med tanke på den stora påverkan på samhällsekonomin som det nya Coronavirusets spridning fått, är parterna också överens om att avtalet skall revideras ifall ny lagstiftning införs.

FAKTA

Mer om reglerna för korttidspermittering: https://tillvaxtverket.se/om-tillvaxtverket/samlad-information-om-covid-19/korttidsarbete.html

Arbetsgivarverkets frivilliga medlemmar:

LFV Holding AB

Stiftelsen Allmänna Barnhuset

Uppsala Monitoring Centre

Ericastiftelsen

Stiftelsen Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum

Kungliga Akademien för de fria konsterna

Stiftelsen Dansmuseifonden

Stiftelsen Carl och Olga Milles Lidingöhem

Stiftelsen Svenska barnboksinstitutet

Stiftelsen Föremålsvård i Kiruna

Stiftelsen Tekniska museet

Stiftelsen Thielska galleriet

Zornsamlingarna

Stiftelsen Nordiska museet

Stiftelsen Skansen

Business Sweden

Sveriges civilförsvarsförbund

Stiftelsen Stockholms internationella fredsforskningsinstitut

Linköpings universitet Holding AB

Jönköping University

Chalmers tekniska högskola

Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien

Örebro universitet Holding AB

Stiftelsen Prins Eugens Waldemarsudde

HH Innovation AB

ST tecknar avtal om korttidspermittering20.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Fackförbundet ST och Almega har enats om centrala avtal om korttidspermitteringar för avtalsområdena Bransch Kommunikation och Bransch Tågföretagen (tidigare Spårtrafik). Avtalen syftar till att göra det möjligt att undvika omfattande varsel som en följd av åtgärderna för att begränsa spridningen av det nya Coronaviruset. Avtalet är ett svar på de av regeringen beslutade lönesubventionerna för korttidspermitteringar, vilka förutsätter att det finns kollektivavtal som möjliggör detta.