Klart med en miljard kronor i förlängt stöd till idrottsrörelsen

Idrottsrörelsen får ytterligare 1 miljard kronor i förlängt ekonomiskt stöd på grund av corona för 2020. Det meddelade regeringspartierna tillsammans med samverkanspartierna, Centerpartiet och Liberalerna idag. Stödet ingår i den extra ändringsbudget som lämnas till riksdagen inom kort.

– Ett mycket glädjande och viktigt besked som kommer att göra skillnad för många idrottsföreningar över hela landet. Det är också med en suck av lättnad jag tar emot beskedet. Hela idrottsrörelsen har det mycket tufft och beslutet innebär att vi tillsammans kan orka fortsätta kämpa, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet för en dialog med regeringen om vikten av att stödet ska fördelas för att träffa idrotten på bästa sätt och har även dialog med medlemsförbunden som inför fördelning av det tidigare stödet på 500 miljoner kronor tog fram riktlinjer och principer för fördelning till förbund och föreningar. Ett gemensamt arbete har redan inletts för att se över om justeringar behöver göras inför ansökan och fördelning av det nya stödet på en miljard kronor. Regeringens regleringsbrev förväntas presenteras om några veckor.

– Vi har full förståelse för att medlemsförbund och idrottsföreningar är i behov av stöd så fort som möjligt och vi kommer att ge information både om riktlinjer, sökmöjligheter och när stöd delas ut. Jag tror är att fördelning av stöd kan ske i slutet av oktober. Samtidigt har vi initierat ett analysarbete kring effekterna av corona på längre sikt och jobbar med olika scenarier för 2021 och framåt som vi får återkomma och presentera i slutet av januari nästa år, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Information om coronaviruset och idrottsrörelsen