Klart med Helsingborgs fjärde Lidl-butik

Lidl Sverige fortsätter expansionen i Sverige med målet 200 butiker 2020 och nu är det klart för Lidls fjärde butik i Helsingborg. Butiken är den första i centrala Helsingborg och kommer att ligga mittemot gallerian Söder på Södergatan.

Klart för Lidl-butik nr 4 i Helsingborg

Lidl öppnar på Söder i centrala Helsingborg och tillsammans med fastighetsägaren Länsförsäkringar har ett avtal upprättats med tillträde hösten 2019 och beräknat öppning våren 2020.

- Vi på Länsförsäkringar är väldigt glada över att få välkomna Lidl som hyresgäster. Stadsdelen Söder är på stark frammarsch i Helsingborg och vi ser detta som ett perfekt komplement till övrig verksamhet i området. Vi har etablerat en mycket god relation med Lidl under processen och ser fram emot ett gott samarbete framöver, säger Anita Roos, Ekonomisk förvaltare, Länsförsäkringar Skånes Fastighets AB.

Detta är Lidls fjärde butiksetablering i Helsingborg, den första i centrala Helsingborg, och blir ett bra komplement till butikerna på Landskronavägen, Drottninghögsvägen och Brunnbäcksgatan.

- Vi är väldigt glada att tillsammans med fastighetsägaren Länsförsäkringar etablera en butik på Söder och därmed en fjärde butik i Helsingborg. Flera mindre ytor har blivit en stor fin lokal i ett intressant område med många andra stora satsningar, säger Lulu Gylleneiden, Fastighetschef Lidl Sverige.

Butiken får en försäljningsyta på cirka 1 100 kvadratmeter och kommer att byggas utifrån Lidls senaste butikskoncept där ljusa luftiga lokaler och miljötänk står i fokus. Miljö och hållbarhet präglar också sortimentet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Lidl ställer alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Lidl är också den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Etableringen i Helsingborg är en del i Lidls expansiva tillväxt i Sverige. Dagens 179 butiker ska fram till och med 2020 bli 200 och på sikt är målet 300 butiker i Sverige.

Klart för Lidl-butik nr 4 i Helsingborg

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok27.11.2018 13:06Pressmeddelande

Enligt Naturvårdsverket* slängs årligen i Sverige runt 1,3 miljoner ton fullt tjänlig mat. För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn presenterar Lidl Sverige konceptet Ta vara på och sätter samtidigt nya tuffa mål. 2025 ska matsvinnet i butiker och lager halveras och 100 procent av butikerna ska ha ingått donationssamarbeten. Som ett led i detta lanserar Lidl nu två testprojekt i butik för att minska matsvinnet på kort sikt.