Klart med lösning för järnvägstunneln i Åkarp
- Det är glädjande att vi kan återuppta arbetet i Åkarp igen. Det är inte lika omfattande arbeten som vi från början befarade. Allt kommer vara klart i tid så att vi kan öppna Fyrspåret i september 2023 som planerat, säger Jens Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för Fyrspåret Malmö-Lund.
Arbetet i Järnvägstunneln i Åkarp stoppades förra hösten och i januari fattades beslut att låta tågtrafiken köra på de tillfälliga spåren mellan Åkarp och Hjärup ytterligare ett år.
Kontroller visade brister i betongen på delar av tunnelns väggar. Trafikverket befarade att det kunde påverka konstruktionens kvalitet och livslängd på 120 år.
- Vi känner oss trygga med att de åtgärder som nu ska utföras kommer säkra Trafikverkets krav på livslängd som viktigt för underhåll och driften av järnvägen i framtiden, säger Jens Eisenschmidt.
Prover, tester och analys
Sedan arbetet stoppades har tester och analyser av tunnelns betong genomförts. Tunneln göts i etapper och består av cirka 150 block. Varje block har analyserats och borrkärnor har tagits ut. I laboratorier har betongen utsatts för påfrestningar som motsvarar flera års drift. Resultatet från analyserna visar att med relativt enkla åtgärder kan konstruktionens livslängd säkras.
- Det extra år som vi fick genom att flytta fram inkopplingen av spåren genom Åkarp och Hjärup räcker för att göra klart tunneln och därefter bygga spåren genom tunneln i Åkarp, säger Jens Eisenschmidt.
Tunnelarbete under jord
Att det inte behövs stora och omfattande åtgärder innebär också att det återstående arbetet med tunneln inte kommer märkas så mycket i Åkarp. Bland annat ska lös betong tas bort på delar av tunneln och ett lager betong ska sprutas på tunnelväggarna.
- Inget ska rivas och byggas upp igen. Det kommer heller inte krävas störande transporter genom Åkarp. Det material som behövs till arbetet i tunneln körs in via schakten i norr och söder, längs spåren. Så gott som allt arbete genomförs inne i tunneln, under jord, säger Jens Eisenschmidt.
Återställning från hösten 2023
Arbetet med att färdigställa tunneln startar efter sommaren. När tunneln är helt klar ska spåren genom tunneln byggas. Allt beräknas vara klart till nästa sommar, i god tid innan den stora inkopplingen i september 2023, då alla spåren och de nya stationerna på sträckan öppnas.
När Fyrspåret är inkopplat rivs de tillfälliga spåren och områdena kan återställas. Nya vägar över järnvägen kan öppnas i Åkarp och Hjärup. Återställningsarbetet beräknas pågå en bit in på 2024.
Kontakter
Eva Oskarsson, kommunikationsansvarig järnväg region Syd, 010-123 71 48
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Påminnelse pressinbjudan: Upplev det nya stationsområdet vid Göteborg Central8.4.2024 09:38:16 CEST | Pressinbjudan
Välkomna till en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Här ges möjlighet att på plats uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya Stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum