Klart med lottningen inför VM i december

Förra veckan tog sig de svenska damerna sig till en historisk semifinal i OS – i dag lottades grupperna till kommande mästerskap. Sverige ställs i VM i Spanien i december mot regerande världsmästaren Nederländerna, segraren i det nordamerikanska & karibiska mästerskapet och femman det asiatiska mästerskapet.

– Jag ser Nederländerna som nyckelmatchen i gruppen, säger förbundskaptenen Tomas Axnér.

Efter att ha vunnit bortamötet med Ukraina med hela 28–14 blev det ändå spänning när en VM-biljett skulle delas ut i Lund den 21 april. Detta efter att flera av de svenska spelarna smittats av covid-19 i samband med bortamatchen, vilket gjorde att förbundskaptenen Tomas Axnér tvingades att kalla in en helt ny trupp inför returen mot Ukraina.

Sverige föll med 22–26, men vann dubbelmötet med 50–40, och blev därmed klart för sitt elfte VM. Det avgörs i Spanien 2–19 december och grupperna lottades i kväll i Castellon.

På grund av covid-19 har flera av de kontinentala mästerskapen skjutits upp och spelas under hösten, så tio av VM-lagen är ännu inte klara.

Sverige lottades mot världsmästaren från 2019, Nederländerna, samt mästaren i Nordamerika/Karibien och femman i Asien.

Det nordamerikanska och karibiska mästerskapet avgörs i amerikanska Elgin 22–25 augusti och segraren av Grönland, Puerto Rico, USA och Mexiko tar plats i Sveriges grupp.

Tolv lag gör upp i de asiatiska mästerskapen i Jordanien 15–25 september och något av länderna Sydkorea, Kazakstan, Hongkong, Singapore, Qatar, Uzbekistan, Jordanien, Japan, Iran, Indien, Kuwait och Afghanistan kommer att ställas mot Sverige.

– Det är en hyfsad lottning, vi slapp till exempel finallagen från OS i vår grupp eller i den grupp vi eventuellt korsas med. Vi ska normalt inte ha några problem att ta oss vidare från gruppspelet, men matchen mot Nederländerna blir viktig då förmodligen behöver hålla dem bakom oss om vi ska nå en kvartsfinal, säger förbundskaptenen Tomas Axnér.

VM 2021

Datum: 2–19 december 2021
Värdland: Spanien
Spelorter: Castellon, Granollers, Lliria, Torrevieja
Format: Åtta grupper á fyra lag, de tre bästa i varje grupp går till huvudrundan får det är fyra grupper á sex lag. De två bästa i varje grupp i huvudrundan går till kvartsfinal.
Grupp A: Frankrike, Montenegro, Angola, Slovenien
Grupp B: Ryska Handbollförbundets lag, Serbien, Kamerun, Polen
Grupp C: Norge, Rumänien, Fyran i asiatiska mästerskapen*, Fyran i asiatiska mästerskapen*
Grupp D: Nederländerna, Sverige, Ettan i nordamerikanska och karibiska mästerskapen***, Femman i asiatiska mästerskapen*