Svenska Cykelförbundet

KLART: Ungdoms-EM i MTB 2024 och 2025 avgörs i Jönköping

Det är med stor glädje som vi kan meddela att Jönköpings kommun tillsammans med IKHP och IF Hallby blir värdar för ungdoms-EM i mountainbike under två år! Europeiska Cykelförbundet (UEC) bekräftade i ett nyhetsbrev under söndagskvällen att Jönköping tilldelas det stora eventet Youth MTB European Championships både 2024 och 2025.

Ett UEM-arrangemang är ytterligare ett led i en fantastisk utveckling för svensk mountainbike. Vi tror också att detta ytterligare kommer att stärka den redan starka MTB-disciplinen och vi tror att detta kommer att sätta ytterligare fokus på sporten i Sverige.

Minns bara förra årets cykelfest i Schweiz där dessutom våra unga svenska cykeltalanger var framträdande både med spets och bredd samt en social samvaro, som sammantaget gav ett minne för livet.

Både IK Hakarpspojkarna från Huskvarna och Jönköpingsklubben IF Hallby är rutinerade arrangörer. Det finns redan bra utmanande banor som tillsammans med uppställningen av lag från runt 30 olika länder och cirka 800 ungdomar har alla förutsättningar att göra UEM 2024 och 2025 till en succé.

”Jönköping/Huskvarna anordnade Europamästerskapen i mountainbike för seniorer 2016. Mästerskapet blev en stor framgång och flera cyklister har sagt att det var ett av de bästa mästerskapen någonsin. Nu är det dags för de unga åkarna att uppleva vad Sverige, Jönköping och Huskvarna kan åstadkomma när det kommer till att anordna ett EM för ungdomar. Svenska Cykelförbundet är tacksamma för att UEC har valt ut Jönköping/Huskvarna till arrangörer av ungdoms-EM i mountainbike 2024 och 2025 och vi ser fram emot att välkomna alla de bästa unga europeiska åkarna till Sverige”, säger Thomas Backteman, vice ordförande i Svenska cykelförbundet och styrelserepresentant i grengrupp MTB.

MTB-grenarna som gäller är XCT, XCC, XCO samt XCR. Detta ska hinnas med under sex dagar som tävlingarna pågår. Åldern för att delta på mästerskapen är 13–16 år. Upplägget är att klubbarna tar huvudansvaret var sitt år.

2024: Huskvarna, IKHP, 6–10 augusti.
2025: Hallby, 5–9 augusti.

”Vi är glada över att återigen få möjligheten att anordna stora mountainbiketävlingar på hög nivå i Jönköpings kommun. Med minnen från EM 2016 i Huskvarna ser vi fram emot att etablera två fantastiska UEC MTB Youth European Championships på två olika arenor i Jönköping 2024 och 2025. IKHP Huskvarna och IF Hallby Jönköping är redo att välkomna Europas bästa ungdomar till sina arenor. Välkommen till Jönköping 2024 och 2025”, säger Caroline Törnblad på Destination Jönköping.

Text: Svenska Cykelförbundet
Foto: Eskil Laago/IF Hallby

(Fria för publicering, för mera bilder kontakta fotografen eller kolla UEC:s fotobank från förra årets UEM.)

Svenska Cykelförbundet

08-699 60 00https://scf.se/

ALLA som på något vis är engagerade i cykelsporten, som elitcyklist, som tränare, som administratör, som styrelsemedlem, som förälder, som engagerad i en grengrupp, som medlem i en förening, som anställd på kansliet… Vi är alla Svenska Cykelförbundet!

Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund. Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial.

.

Följ Svenska Cykelförbundet