Klas Gustafsson pratar cirkulär ekonomi för Kungen och Kronprinsessan

Idag den 12 november arrangerar Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, ett seminarium under rubriken "Från deponiförbud till cirkulär ekonomi - vad kan Sverige lära världen?". Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken i Linköping och ledamot av regeringens delegation för cirkulär ekonomi, är en av de föredragande.

Bild: Klas Eklund, Klas Gustafsson och Björn Ola Linnér. Till höger moderator Johan Kuylenstierna. Foto:IVA

- Det är en stor ära att få tala inför Kungen, Drottningen, Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel, samt flera ambassadörer, om det Tekniska verken brinner för - ett resurseffektivare samhälle. Att bli inbjuden av IVA visar verkligen att Tekniska verken ligger i framkant när det gäller miljöfrågor och cirkulär ekonomi. Det cirkulära tänkandet är en förutsättning för att uppnå klimatmålen. Det handlar bland annat om att vi måste få resurseffektivare transportsystem, bättre cirkulära system för plast och textilier och att minska matavfallet, säger Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken.

Sverige har kommit långt när det gäller hållbara lösningar med avancerad miljöteknik, och under seminariet kommer fokus att ligga på teknik inom återvinning, avfallsförbränning och batteriproduktion. Men även på resurshantering och cirkularitet, och vad som krävs när det gäller systemförändring och samhällsförändringar, sådant som kan exporteras för att hjälpa andra länder att uppfylla hållbarhetsmålen.

Föredragshållare under rubriken "The great transformation - What drives tranformation in society?" är:

Klas Gustafsson,
 vice vd På Tekniska verken i Linköping och ledamot av regeringens delegation för cirkulär ekonomi

Björn Ola Linnér, professor vid Centrum för klimatpolitisk forskning, Linköpings universitet

Klas Eklund, hållbarhetsekonom, SEB

Plats: Bernadottebiblioteket, Kungliga Slottet, Stockholm

Tid: Seminariet startar 14.00

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping, 013-20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Pressinbjudan - Regionens framtida elförsörjning28.11.2019 10:47:10 CETPressmeddelande

En stabil och säker tillgång på el är en förutsättning för de flesta företag som vill bedriva och utveckla sin verksamhet. Ska Sverige och vår region lyckas locka fler bolag att etablera sig här, är en pålitlig elförsörjning en nyckelfaktor. Samtidigt är det en resurs som många tagit för givet – två hål i väggen och sedan har vi el - men under senare tid har en del utmaningar dykt upp, i bland annat Skåne och Stockholms regioner.