Klas Gustafsson utsedd att sitta med i regeringens delegation för cirkulär ekonomi

För att stärka omställningen till en resurseffektiv, cirkulär och biobaserad ekonomi har regeringen tidigare beslutat att inrätta en delegation för cirkulär ekonomi. Regeringen utser nu Åsa Domeij som dess ordförande tillsammans med 8 ledamöter, där Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken i Linköping är en av dem.

Bild: Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping

− Delegationens arbete ska bidra till minskad miljö- och klimatpåverkan, och samtidigt underlätta för svenskt näringsliv att ligga i framkant på globala marknader, säger innovations- och näringsminister Mikael Damberg.

Delegationen ska ge råd till regeringen, utarbeta en strategi samt identifiera hinder, behov av utbildning och information inom cirkulär ekonomi. Den ska också vara ett kunskapscentrum och en samordnande kraft för omställningen, både på regional och nationell nivå.

- Det här är jätteroligt och jag är hedrad att ha blivit utvald. Det visar verkligen att Tekniska verken ligger i framkant när det gäller miljöfrågor och cirkulär ekonomi. Vi jobbar för att bli världens mest resurseffektiva region, och att få ingå i delegationen är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Regeringen har sett och ser vad vi gör i de här frågorna, och nu får vi möjligheten att vara med och driva utvecklingen i hela landet, det är en spännande utmaning, säger Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken.

Övriga ledamöter är Caroline Ankarcrona (IVA), Catrin Gustavsson (Södra), Anna Felländer (KTH), Lina Bergström (Återvinningsindustrierna), Monica Bellgran (KTH), Weine Wiqvist (Avfall Sverige) och Jonas Carlehed (IKEA).

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping, 013-20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Mer info finns på regeringskansliets sida

Bild: Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Pressinbjudan Innovation Camp 20186.11.2018 09:39Pressinbjudan

21 timmar – 21 grupper. Det är dags för Tekniska verken Innovation Camp! Under 21 timmar arbetar 80 ungdomar non-stop för att lösa ett case på plats i Tekniska verkens lokaler. Tillsammans i grupp ska de tänka kreativt och nytt för att hitta den bästa lösningen. I år kommer deltagarna komma ännu närmare verksamheten genom studiebesök under inledningsfrasen. Juryn kommer på fredagsmorgonen att lyssna till de innovativa lösningarna och kreativa tankar som har jobbats fram under de 21 timmarna. Media är varmt välkommen att hälsa på hos deltagarna under Innovation Camp den 8 och 9 november!