Klas Gustafsson utsedd att sitta med i regeringens delegation för cirkulär ekonomi

För att stärka omställningen till en resurseffektiv, cirkulär och biobaserad ekonomi har regeringen tidigare beslutat att inrätta en delegation för cirkulär ekonomi. Regeringen utser nu Åsa Domeij som dess ordförande tillsammans med 8 ledamöter, där Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken i Linköping är en av dem.

Bild: Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping

− Delegationens arbete ska bidra till minskad miljö- och klimatpåverkan, och samtidigt underlätta för svenskt näringsliv att ligga i framkant på globala marknader, säger innovations- och näringsminister Mikael Damberg.

Delegationen ska ge råd till regeringen, utarbeta en strategi samt identifiera hinder, behov av utbildning och information inom cirkulär ekonomi. Den ska också vara ett kunskapscentrum och en samordnande kraft för omställningen, både på regional och nationell nivå.

- Det här är jätteroligt och jag är hedrad att ha blivit utvald. Det visar verkligen att Tekniska verken ligger i framkant när det gäller miljöfrågor och cirkulär ekonomi. Vi jobbar för att bli världens mest resurseffektiva region, och att få ingå i delegationen är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Regeringen har sett och ser vad vi gör i de här frågorna, och nu får vi möjligheten att vara med och driva utvecklingen i hela landet, det är en spännande utmaning, säger Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken.

Övriga ledamöter är Caroline Ankarcrona (IVA), Catrin Gustavsson (Södra), Anna Felländer (KTH), Lina Bergström (Återvinningsindustrierna), Monica Bellgran (KTH), Weine Wiqvist (Avfall Sverige) och Jonas Carlehed (IKEA).

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping, 013-20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Mer info finns på regeringskansliets sida

Bild: Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vatten är vårt viktigaste livsmedel - förorena det inte genom fultvätt25.4.2019 11:22:13 CESTPressmeddelande

Nu är det återigen dags för årets stora biltvättarhelg. Den 27 och 28 april är det fokus på att få så många som möjligt att rengöra sina bilar i en biltvätt istället för att fultvätta den hemma på garageuppfarten eller på gatan. Den stora och viktiga skillnaden är att det smutsiga vattnet i en biltvätt renas innan det går tillbaks ut i naturen, medan vattnet från en tvätt hemma på uppfarten rinner rakt ut i närmaste dike via dagenvattenledningarna och förorenar miljön där du bor.

Uppdatering: Vattenläckan i Vikingstad lagad11.4.2019 13:46:06 CESTPressmeddelande

Den vattenläcka som uppstod i Vikingstad under torsdagsmorgonen är nu åtgärdad, och det är nu normala förhållanden i vattenleveransen. Dock kan det förekomma missfärgat vatten som inte är farligt att dricka. Under morgonen uppstod en vattenläcka i Vikingstad utanför Linköping. Läckan påverkar även omkringliggande orter, som exempelvis Sjögestad, Nykil och Västerlösa. Det är ännu oklart vad läckan beror på, men den uppstod i samband med ett grävarbete.