Klass 1 C från Rödabergsskolan testar nya Ekorrparken på Skansen – hur bra blev den?

Trädhus i Ekorrparken. Foto: Skansen

Efter många års användning var det dags att förnya gamla fina Ekorrparken på Skansen. I samarbete med Topia Landskapsarkitekter har Ekorrparken fått en rejäl upprustning med helt nya lekelement och aktiviteter. Parkens ekorrar har fått egna små kojor, kryp-in och klätterträd. Tillgänglighet har varit i fokus, både vid val av lekutrustning, material och framkomlighet. Skansens populära labyrint, Trojeborgen, finns kvar och har till mångas lycka renoverats.

Men, vad blev bäst?

Klass 1C på Rödabergsskolan får fälla avgörandet när de testar de fyra olika stationer i lekparken - Klätterställningarna, Musikspelen, Trojeborgen och Kulspelet.
Kl 10.30 den 26 oktober sätter de igång.

Välkomna att vara med och bevaka resultatet!

Meddela mig om du kommer: christina.hamnqvist@skansen.se

Trädhus i Ekorrparken. Foto: Skansen

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.