Klassikern Min helg blir podd – Plura Jonsson först ut att intervjuas

Det är Sveriges kanske mest berömda intervjuvinjett. Det är utan tvekan den mest omdiskuterade. Nu blir Min helg också en podd. – Med podden skapar vi möjlighet att stanna upp vid händelser och fördjupa vårt samtal. En puttrande söndagsgryta kan leda till en existentiell diskussion, säger redaktören och intervjuaren Hugo Rehnberg.
Hugo Rehnberg

Min helg är en klassiker. Varje lördag är vinjetten och intervjun där under en självklar del i Svenska Dagbladets livsstilsmagasin SvD Perfect Guide. Så kommer det att förbli, men intervjun utvecklas nu också till podd.

Min helg-poddarna blir ungefär 20 minuter långa. Det nya formatet är längre än den skrivna intervjun och ger större möjligheter till fördjupning och att stanna upp vid olika händelser.

– En söndagsgryta kan leda till prat om kryddor som väcker barndomsminnen som i sin tur kan väcka längtan efter en död förälder. Till slut har den där puttrande grytan blivit till en existentiell diskussion, säger Hugo Rehnberg.

Han är redaktör för SvD Perfect Guide och den som gör intervjuerna till podden. Först ut att berätta om sin helg i det nya formatet är artisten och kocken Plura Jonsson.

Plura Jonssons helg-betraktelser kommer att följas av bland andra Peter Jöback, Katrin Zytomierska, Niklas Strömstedt och Carolina Neurath.

– Jag tror vi alla är nyfikna på varandra och med det här väldigt enkla intervjugreppet skapar vi ett litet titthål hem till folk. Det passar väldigt väl in i vår tid, Min helg-intervjun är ju egentligen ett enda långt Instagram-inlägg, säger Hugo Rehnberg.

Min helg-poddarna publiceras varje fredag hos Acast, Itunes och i mobiltelefonernas podcast-appar. Podden går även att hitta på SvD.se och i alla SvD Perfect Guides digitala kanaler.

Bland de mest omdiskuterade Min helg-intervjuer hittills märks författaren Mikaela Bleys tryffelpizzor och paret Keplers helg, då de åkte till landet, bytte om till helvitt och drack bubbel. Men också copywritern Ulrika Goods diskbänksrealistiska weekend med ljummen folköl hemma i tv-soffan har fått enorm spridning.

Hugo Rehnberg, redaktör, SvD Perfect Guide. Tel: 070-714 12 66. E-post: hugo.rehnberg@svd.se

Plura Jonsson
Hugo Rehnberg

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.