Klassikern Min helg blir podd – Plura Jonsson först ut att intervjuas
Min helg är en klassiker. Varje lördag är vinjetten och intervjun där under en självklar del i Svenska Dagbladets livsstilsmagasin SvD Perfect Guide. Så kommer det att förbli, men intervjun utvecklas nu också till podd.
Min helg-poddarna blir ungefär 20 minuter långa. Det nya formatet är längre än den skrivna intervjun och ger större möjligheter till fördjupning och att stanna upp vid olika händelser.
– En söndagsgryta kan leda till prat om kryddor som väcker barndomsminnen som i sin tur kan väcka längtan efter en död förälder. Till slut har den där puttrande grytan blivit till en existentiell diskussion, säger Hugo Rehnberg.
Han är redaktör för SvD Perfect Guide och den som gör intervjuerna till podden. Först ut att berätta om sin helg i det nya formatet är artisten och kocken Plura Jonsson.
Plura Jonssons helg-betraktelser kommer att följas av bland andra Peter Jöback, Katrin Zytomierska, Niklas Strömstedt och Carolina Neurath.
– Jag tror vi alla är nyfikna på varandra och med det här väldigt enkla intervjugreppet skapar vi ett litet titthål hem till folk. Det passar väldigt väl in i vår tid, Min helg-intervjun är ju egentligen ett enda långt Instagram-inlägg, säger Hugo Rehnberg.
Min helg-poddarna publiceras varje fredag hos Acast, Itunes och i mobiltelefonernas podcast-appar. Podden går även att hitta på SvD.se och i alla SvD Perfect Guides digitala kanaler.
Bland de mest omdiskuterade Min helg-intervjuer hittills märks författaren Mikaela Bleys tryffelpizzor och paret Keplers helg, då de åkte till landet, bytte om till helvitt och drack bubbel. Men också copywritern Ulrika Goods diskbänksrealistiska weekend med ljummen folköl hemma i tv-soffan har fått enorm spridning.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hugo Rehnberg, redaktör, SvD Perfect Guide. Tel: 070-714 12 66. E-post: hugo.rehnberg@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationsspecialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@aftonbladet.seBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum