Klassisk blir ekologisk: Nu lanserar Spaniens bästsäljande cavaproducent Codorníu Ecológica!

Första mars blir Codorníu Clasico ekologisk och byter namn till Codorníu Ecológica. Samma goda cava – men nu med ekologiska druvor!

1872 öppnade familjen Raventós sin första flaska cava: Företaget döptes efter familjenamnet Codorníu och är idag den mest sålda cavan i Spanien. Codorníu är Spaniens äldsta företag för vinframställning och är fortfarande i drift vilket gör vinproducenten det äldsta familjeägda företaget – i världen.

En av Codorníus främsta produkter, Codorníu Clasico, lanserades redan 1995 på den svenska marknaden och har sedan dess varit en storsäljare på Systembolaget. Den första mars i år kommer denna klassiska cava bli ekologisk och byta namn till Codorníu Ecológica. Samma goda cava dock, men nu med ekologiska druvor!

Codorníu välkändaför att producera cava som gjorts av druvor från de absolut bästa områdena och lägena för varje enskild druva. Druvorna till Codorníu Ecológica kommer från de ekologiska odlingarna i Penedès. De druvor som används är Xarel-lo, Parellada, Macabeo – de druvorna som ger den mest typiska och personliga stilen för en äkta cava. I klassisk framställning enligt den traditionella metoden har vinet legat i 12 månader på sin andra jäsning i butelj.

I övrigt har cavan kvar sin traditionella, mycket klassiska karaktär som upplevs frisk och balanserad med en lång och krämig eftersmak. Codorníu Ecológica har en doft av gula äpplen, viss citrus och fina mandeltoner. Den eleganta och lite krämiga smaken gör vinet mycket lämpligt som aperitif eller till lätta rätter av fisk och vitt kött.

Fakta om vinet

Produktnamn: Codorníu Ecológica | Producent: Codorníu | Land: Spanien, cava | Årgång: Non Vintage | Druvor: Xarel-lo, Parellada, Macabeo | Art.nr: 7735| Vol: 75cl | Alkoholhalt: 11,5% | Pris: 87kr | Distribution: Systembolagets fasta sortiment.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift17.1.2019 11:00:00Nyheter

Den 18 januari 2019 släpps för först gången i Sverige ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Palermo 2015 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Palermo 2015 fick i mars 91 poäng av Wine Advocate.