Klassiska dygder för en värdelös tid

Vishet och rättrådighet, måttfullhet och mod. Finns något hopp om en renässans för de klassiska dygderna? Agneta Pleijel, Dan Korn, Katarina Barrling och ytterligare nio skribenter reflekterar. Dessutom: särskilt temablock med höstens svenska facklitteratur. Och Mariusz Kalinowski läser Tennisspelarna och tar sig an Lars Gustafssons dilemma.

Detta, och mycket mer, i vårt extra matiga Axess nr 9/2020 - hos prenumeranterna nu och i butik från tisdag 15 december. Redan nu finns många artiklar att ta del av via axess.se

Trevlig läsning!

Aktuellt nummer med fokus på överstyrningen i samhället8.3.2021 10:59:06 CET | Pressmeddelande

Självständiga professioner har fått sin yrkesmässiga frihet allt snävare kringskuren. Administration och möten tar allt större plats på skicklighetens och det personliga omdömets bekostnad. I Axess nr 2/2021 reflekterar Jakob Heidbrink, Olof Hallonsten, Håkan Boström, Sharon Rider och Karin Brunsson om vad detta får det för följder. Dessutom skriver Charlotta E Lindell om att Skottland blåser till strid för självständighet. Står vi inför MacBrexit?

Säsongspremiär: Förklara din forskning9.2.2021 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Franska revolutionen, transhumanism, kvinnliga företagare i Mellanöstern, rymdforskning, döden och framtidens arbetsmarknad – Förklara din forskning är tillbaka med en ny säsong! Allra först ut är Ingrid Dunér, doktorand i idéhistoria, om Julian Huxley och hans tro på framtiden genom transhumanism och genetisk förbättring. Premiär ikväll kl 21.00 på Axess TV – eller redan nu via Axess digitala kanaler!

Årets första Axess magasin: Utopiernas svanesång8.2.2021 09:41:45 CET | Pressmeddelande

Var det bättre förr? Wilhelm Behrman gör ett återbesök i 70-talets ”Hem till byn” och konstaterar att det i alla fall inte var bättre då. I temablocket ”En annan värld” undersöker Torbjörn Elensky, Susanne Wigorts Yngvesson, Karin Stensdotter och Nicklas Berild Lundblad om dystopikerna helt har konkurrerat ut utopisterna. Författaren och akademiledamoten Per Wästberg skildrar det franska samhällets prövningar. Årets första nummer är ute hos prenumeranterna - i butik den 16 februari. Trevlig läsning!