Klenell, Arpi och Esmailian till SvD Kultur

SvD Kultur har ambitionen att samla Sveriges mest intressanta röster och värvar nu tre profilerade krönikörer – Ivar Arpi, Shora Esmailian och Johannes Klenell – som kommer att ge läsarna sina infallsvinklar på kultur- och samtidsfrågor.

Shora Esmailian, Johannes Klenell och Ivar Arpi blir återkommande krönikörer på SvD Kultur.

– Jag är glad att vi nu kan stärka med tre skickliga stilister som för självständiga resonemang om vår tids kultur- och samtidsfrågor. Svenska Dagbladets läsare vill förstå sin omvärld och är nyfikna på olika sätt att se på den, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.

Johannes Klenell är författare och kulturredaktör på tidningen Arbetet. Han har tidigare bland annat varit medredaktör för serietidningen Galago och under en kortare tid pressekreterare på Vänsterpartiet. Han gjorde 2015-2016 den uppmärksammade podcasten Lundellbunkern som gick igenom Ulf Lundells samlade musikutgivning.

Shora Esmailian är författare och journalist, och medverkar bland annat på Sydsvenskans kultursidor. Hon utkom 2012 med boken ”Ur askan”, om klimatflyktingar och har nu arbetsstipendium från förlaget Natur & Kultur för en reportagebok om geoengineering, klimatmanipulation.

Ivar Arpi, tidigare ledarskribent på SvD, återkommer härmed till tidningen som krönikör på kultursidorna efter att under en kort period ha varit chefredaktör på nättidningen Bulletin. Han har nyligen lanserat den egna plattformen Rak höger med Ivar Arpi på Substack. Kultur har alltid varit ett stort intresse vid sidan av politiken.

SvD Kultur inför samtidigt ett längre, resonerande krönikeformat som publiceras på onsdagar. Arpi, Esmailian, Klenell och SvD Kulturs idé- & samtidsredaktör Elsa Westerstad kommer att skriva var fjärde vecka.

– Min ambition är att läsare av SvD:s kultursidor ska få nya insikter, och få ta del av både olika och oväntade synsätt och fördjupningar, säger Lisa Irenius.

Lisa Irenius, kulturchef, SvD Kultur. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se

Shora Esmailian,  författare och journalist. Foto: Lars Dareberg/SvD
Shora Esmailian, författare och journalist. Foto: Lars Dareberg/SvD
Ivar Arpi, tidigare ledarskribent på SvD. Foto: Malin Hoelstad/SvD