Klenell, Arpi och Esmailian till SvD Kultur

SvD Kultur har ambitionen att samla Sveriges mest intressanta röster och värvar nu tre profilerade krönikörer – Ivar Arpi, Shora Esmailian och Johannes Klenell – som kommer att ge läsarna sina infallsvinklar på kultur- och samtidsfrågor.

Shora Esmailian, Johannes Klenell och Ivar Arpi blir återkommande krönikörer på SvD Kultur.

– Jag är glad att vi nu kan stärka med tre skickliga stilister som för självständiga resonemang om vår tids kultur- och samtidsfrågor. Svenska Dagbladets läsare vill förstå sin omvärld och är nyfikna på olika sätt att se på den, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.

Johannes Klenell är författare och kulturredaktör på tidningen Arbetet. Han har tidigare bland annat varit medredaktör för serietidningen Galago och under en kortare tid pressekreterare på Vänsterpartiet. Han gjorde 2015-2016 den uppmärksammade podcasten Lundellbunkern som gick igenom Ulf Lundells samlade musikutgivning.

Shora Esmailian är författare och journalist, och medverkar bland annat på Sydsvenskans kultursidor. Hon utkom 2012 med boken ”Ur askan”, om klimatflyktingar och har nu arbetsstipendium från förlaget Natur & Kultur för en reportagebok om geoengineering, klimatmanipulation.

Ivar Arpi, tidigare ledarskribent på SvD, återkommer härmed till tidningen som krönikör på kultursidorna efter att under en kort period ha varit chefredaktör på nättidningen Bulletin. Han har nyligen lanserat den egna plattformen Rak höger med Ivar Arpi på Substack. Kultur har alltid varit ett stort intresse vid sidan av politiken.

SvD Kultur inför samtidigt ett längre, resonerande krönikeformat som publiceras på onsdagar. Arpi, Esmailian, Klenell och SvD Kulturs idé- & samtidsredaktör Elsa Westerstad kommer att skriva var fjärde vecka.

– Min ambition är att läsare av SvD:s kultursidor ska få nya insikter, och få ta del av både olika och oväntade synsätt och fördjupningar, säger Lisa Irenius.

Lisa Irenius, kulturchef, SvD Kultur. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se

Shora Esmailian,  författare och journalist. Foto: Lars Dareberg/SvD
Shora Esmailian, författare och journalist. Foto: Lars Dareberg/SvD
Ivar Arpi, tidigare ledarskribent på SvD. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Johannes Klenell, författare och kulturredaktör på tidningen Arbetet. Foto: Magnus Hjalmarsson Neideman/SvD
– Svenska Dagbladets läsare vill förstå sin omvärld och är nyfikna på olika sätt att se på den, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius. Foto: Staffan Löwstedt/SvD

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.