Klimatbonusbilar inte överrepresenterade vid export
Ungefär 6–8 procent av bensin-, diesel-, laddhybrid- och elbilar exporteras jämfört med dem som nyregistrerats under ett antal år.
– Vi kan se att exporten under en jämförbar period ligger ganska jämnt, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
I debatten om den ökande exporten av klimatbonusbilar förekommer åsikter att dålig utformning av bonus-malus skulle vara en bidragande orsak och att en rad ändringar därför skulle krävas. Ett synsätt som särskilt kommunicerats från fordonsbranschen, som vill se drastiska ändringar inom ramen för bonus-malus.
– Det har i vissa fall legat ett egenintresse bakom uppgifter vi sett i media. Därför vill vi nyansera bilden av just fordonsexporten i den rapport som nu har sammanställts, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige har i sin nya rapport inte bara kunnat konstatera att exporten är relativt jämnt fördelad över de flesta fordons- och drivmedelstyperna, utan också att de bilar som exporteras i snitt har sämre klimatprestanda än de bilar som blir kvar i landet.
Samtidigt är ett annat mönster tydligt – det är den svaga kronan som har bidragit till den ökade exporten. Att sälja till den som betalar bäst är en förutsättning för rättvis handel och för många är det en självklarhet att kunna sälja på hela den marknad som EU utgör.
– Rapporten bekräftar samtidigt gasbilarnas utsatthet. Den stora exporten har gjort att beståndet av gasbilar har slutat öka. Det är ett problem för omställningen, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige anser att det bästa sättet att få klimatbonusbilar att stanna kvar i Sverige skulle vara att skapa fler och bättre subventioner som stärker andrahandsvärdet och gör bilen mer attraktiv under hela dess livslängd. Exempelvis skulle diversifierade trängsel- och parkeringsavgifter kunna skapa ekonomiska incitament att investera i bilar med lägre klimatpåverkan även när de är mer eller mindre begagnade.
Utsläpp exporterade bilar, årsvis (utsläpp rullande vagnpark), gram CO2/km;
2015 177,6 (147,2)
2016 172,7 (141,0)
2017 165,5 (133,7)
2018 153,3 (131,9)
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seDokument
Länkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Högsta antalet viltolyckor på tio år19.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inrapporterades 64 792 viltolyckor på det svenska vägnätet. Det är det högsta antalet viltolyckor som uppmätts de senaste tio åren.
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
M Sverige varnar för bluffgarantier27.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon. Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till Riksförbundet M Sverige och frågat vad det handlar om.
Kör säkert och nyktert i påsk26.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en av årets största högtider. Tyvärr är det också en högriskhelg för rattfylla. Riksförbundet M Sverige uppmanar till gemensamt ansvar för att stävja körning under påverkan av alkohol eller droger.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum