We Effect

Klimatförändringar bidrar till katastroftillstånd i Zimbabwe

Zimbabwe är i katastroftillstånd. Minst nio miljoner människor, mer än hälften av det sargade landets befolkning, har inte säker tillgång på mat för dagen. – En kombination av klimatförändringarnas inverkan och ekonomisk härdsmälta gör att befolkningen gått från ett uselt läge till ett ännu sämre, säger We Effects generalsekreterare Anna Tibblin, som under många år bott i Zimbabwe.
Cosmos Haazeela i byn Hufwa i Zambia är en av miljontals människor i södra Afrika som är svårt drabbade av torkan. Bild: Ola Richardsson

Det är den torra säsongen i Södra Afrika. Vanligtvis klarar man sig hyfsat, men i år har torkan drabbat regionen värre än när mätningarna startade för 38 år sedan. Temperaturerna i regionen stiger med mer än dubbelt så mycket som genomsnittet i världen. Klimatförändringarna har gjort regnperioderna oberäkneliga för bönderna, med stor matbrist som följd.

I Zimbabwe är vardagen en utmaning för alla. Svår brist på valuta, hyperinflation, brist på bränsle, långvariga strömavbrott och dålig tillgång på rent dricksvatten. Djuren dör. Människor går och lägger sig utan mat i magen.

– Det är den värsta hungerkrisen på flera årtionden. Trots att flera hjälporganisationer ökar  sina insatser, så räcker de inte till. De som tror att bistånd inte behövs eller gör nytta är, i bästa fall, felinformerade, säger Anna Tibblin.

I grannlandet Zambia är läget på många håll lika illa. Priset på majs, basfödan för större delen av befolkningen, har rusat i höjden på grund av den långvariga torkan. En annan följd är extremt lågt vattenstånd i Zambezifloden, vilket gör att kraftverket i Kariba går på tomgång och tillgången på elektricitet är låg. Det är långa, planerade strömavbrott dagligen i hela landet och många verksamheter står stilla.

– Klimatkrisen gör att vi måste vara beredda på att läget i Södra Afrika bara blir värre. Det är en allvarlig kris nu, men för att bromsa och lindra effekterna i framtiden måste vi också satsa ännu mer på långsiktigt, hållbart bistånd som bygger motståndskraft. Så att kommande katastrofer inte blir lika katastrofala. Detta gör We Effect idag, men det behövs mycket större insatser.

– Bistånd till att minska effekterna av klimatkrisen räddar liv – och är en investering i framtiden för bönder i Zimbabwe och för alla andra som bor på denna planet. Att säga nej är inte ett alternativ.

Fakta:

Om We Effect i Zimbabwe:
We Effect stödjer småskaliga jordbrukare, med fokus på kvinnor och småföretagsamhet, att anpassa sig till klimatförändringarna. Genom våra partnerorganisationer får familjer med småskaliga jordbruk stöd att utveckla sina jordbruksmetoder och höja sina inkomster. We Effect stödjer även organisationer som arbetar med jämställdhet.

Om situationen enligt FN:s ReliefWeb:
- Omkring 9 miljoner människor i Zimbabwe är i allvarlig brist på mat.
- Minst 2,3 miljoner människor i Zambia kommer att vara i allvarlig brist på mat de kommande månaderna.

Bilder

We Effect
Östgötagatan 90

08-120 371 56https://www.weeffect.se/

We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen. Vi fokuserar på jämställdhet, kvinnor och hjälp till självhjälp, där människor tillsammans organiserar sig. Då blir effekten att fler familjer får ökade inkomster, mat på bordet och tak över huvudet - och kan ta klivet ur fattigdomen för gott.