Klimatförändringar förenar idrottsförbund

Nu enas innebandy, skidskytte och friidrott i ett europeiskt projekt som syftar till att utforska hur respektive sport kan minska sin inverkan på klimatförändringarna.
Foto: IFF

Projektet som går under namnet GAMES (Green Approaches in Management for Enhancing Sport) är ett EU-finansierat ERASMUS+-projekt och löper över tre års tid. Det leds av det italienska universitetet, Sant' Anna School of Advanced Studies (SSSA) som har lång erfarenhet av att leda hållbarhetsprojekt framför allt inom fotbollen.

De tre sporterna representeras av sina respektive internationella förbund: Internationella skidskytteförbundet (International Biathlon Union) och Internationella friidrottsförbundet (World Athletics). Innebandy deltar med både Svenska Innebandyförbundet och Internationella Innebandyförbundet i en rådgivande roll.

Syftet med projektet är att öka medvetenheten och metoder för att mildra klimatförändringar och förbättra hållbarheten vid sportevenemang. Genom projektet kommer deltagarna att analysera klimatförändringarnas styrning och modeller som idag används, och stödja utvecklingen av koldioxidutsläppsstrategier i varje sport samtidigt som de verkar för att bidra till en bredare miljömedvetenhet.

– Vi är väldigt glada över att bli antagna till GAMES-projektet tillsammans med Svenska Innebandyförbundet. Sedan Internationella innebandyförbundet beslutade att satsa mer på att bekämpa klimatförändringar – undertecknande av FN:s åtagande om nätverket Sports for Climate Action 2019 – har vi tittat på sätt att utveckla konkreta åtgärder. Med detta ERASMUS+-projekt får vi tre saker i ett: en utvärdering av vår nuvarande status, nya verktyg och implementeringen av dessa. Vidare är jag mycket imponerad av alla deltagande parters engagemang och är övertygad om att vi kommer att se fantastiska resultat, säger Tero Kalsta, IFF-representant i projektet.

Under projektets 30-månadersperiod kommer GAMES-partnerna att producera ett antal resultat, inklusive webbseminarier för sport och klimat, ett urval av workshops om koldioxidutsläpp och kommunikation, en halvtidsrapport och konferens, en undersökning av sportchefer och en slutlig rapport och konferens som beskriver resultaten och resultaten av projektet, samt regelbundna uppdateringar via GAMES webbplats och nyhetsbrev.

Du kan följa GAMES-projektets framsteg genom att registrera dig för dess månatliga nyhetsbrev på GAMES webbplats.

Svensk Innebandy representeras av medarbetare från flera olika enheter i samverkan.

– Hållbarhet numera är ett måste för oss, i allt från vår dagliga verksamhet till våra event. Detta projekt är mycket ambitiöst och sträcker sig över flera år och är nära relaterat till VM i innebandy 2024 i Malmö, som vi redan har börjat arbeta med. Hållbarhet är en av hörnstenarna för 2024 års turnering samt våra andra evenemang. Vi ser mycket fram emot att tillsammans med de andra internationella aktörerna ta tag i frågan och hitta bästa praxis i arbetet med hållbarhet, säger Magnus Nilsson, VM-general på Svenska Innebandyförbundet.