Klimatforskning på teaterscenerna i Medan klockan tickar

Medan klockar tickar är en iscensatt läsning om klimathotet och vår framtid. Fyra dramatiker har intervjuat etablerade klimatforskare – som ägnar sitt yrkesliv åt att kartlägga miljöhotet och hur vi människor bör förändra vårt sätt att leva – och samlat deras berättelser.

Medan klockar tickar är en iscensatt läsning om klimathotet och vår framtid. Fyra dramatiker har intervjuat etablerade klimatforskare – som ägnar sitt yrkesliv åt att kartlägga miljöhotet och hur vi människor bör förändra vårt sätt att leva – och samlat deras berättelser.

Medan klockan tickar är ett samarbete mellan Riksteatern, Dramaten, Östgötateatern, Stockholm Enviroment Institute och Stockholms Universitet. Projektet har tillkommit tack vare innovationsstöd från Vinnova. Smygpremiär sker i Dramatens ateljéer i Gäddviken, Nacka den 17 januari som en del av en kompetensdag om hållbarhetsfrågor för Dramatens personal. På plats i Gäddviken den 17 januari finns också Per Olsson Fridh, statssekreterare hos kulturminister Alice Bah Kuhnke.

Dramaten samarbetar sedan många år med forskningsinstitutet SEI (Stockholm Environment Institute). Tidigare har bland annat föreställningarna För miljön i tiden, i samband med Kungens 40-årsfirande på tronen, och Antropocen , satts upp på Dramatens scener.

– Samverkan mellan olika sektorer i samhället är en nyckel för att uppnå FN:s globala hållbarhetsmål. Ändå är exemplen på djuplodande och nyskapande projekt mellan kulturen och vetenskapen sällsynta, säger Eva Krutmeijer, en av initiativtagarna till och fristående projektledare för satsningen.

– Konsten kan tillföra forskningen väldigt mycket. Dels genom att öppna sinnet för nya perspektiv och utveckla ny metodik, dels genom att kommunicera komplexa forskningsresultat på ett sätt som berör och skapar engagemang, säger Johan Kuylenstierna, chef på Stockholm Environment Institute, SEI.

Johan Kuylenstierna betonar också att det är viktigt att kulturen och forskningen hittar nya sätt att samarbeta:

– För att hantera växande miljö- och utvecklingsutmaningar krävs inte bara nya tekniklösningar utan även djupare värderingsförändringar. När vi diskuterar samhällsomställning som en del av ökad hållbarhet så krävs mer än bara forskning och fakta.

Medan klockan tickar får offentlig premiär på Stenkrossen i Lund den 24 januari 2017.
Klimatforskarna har intervjuats av de fyra dramatikerna Ninna Tersman, Anders Duus, Dougald Hine, Jesper Weithz och texterna har sammanställts av Gustav Tegby.  Fyra skådespelare gestaltar texten i en iscensatt läsning i regi av Sara Giese. Skådespelarna kommer från Riksteatern, Dramaten och Östgötateatern: Julia Dufvenius, Krister Kern, David Lenneman och Jennie Silfverhjelm.

Medan klockan tickar kommer att spelas i Lund, Uppsala, Linköping, Norrköping och Umeå.

Mer om uppsättningen samt turnéplan:

Pressbilder finns på:

Om FN:s globala hållbarhetsmål
”De globala målen” antogs av världens stats- och regeringschefer vid FN:s toppmöte i New York den 25 september 2015. Med sina 17 mål och 169 delmål är det den mest ambitiösa agenda för hållbar utveckling som någonsin har antagits. Fram till år 2030 ska den leda världen mot en fredlig och hållbar utveckling. I begreppet hållbar utveckling integreras tre dimensioner av hållbarhet: social, ekonomisk och miljömässig. Läs mer på www.globalamalen.se

Om Vinnova
Vinnova driver program för att stärka innovationskraften i Sverige. Programmen har olika inriktning och spänner över flera samhällsområden och näringsgrenar. Vinnovas program har tre huvudinriktningar: strategiskt viktiga områden, innovationsförmåga hos specifika målgrupper samt gränsöverskridande samverkan. Läs mer på www.vinnova.se

Mer information och platser till smygpremiären 17 januari förmedlas av:

Eva Krutmeijer, projektledare
tel 0709-84 66 38
eva@krutmeijer.se

Christina Bjerkander, PR- och marknadschef, Dramaten,
tel 0703-72 61 47
christina.bjerkander@dramaten.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.