​Klimatneutral träbyggnad vinnare i arkitekturtävling för Science Center i Lund – WSP viktig medspelare i projektet

I veckan avtäcktes det vinnande förslaget för Lunds nya Science Center på ett evenemang i Almedalen. Byggnaden är i glas och trä och ska rymma allt från naturvetenskapliga lekar till etikföreläsningar. Det vinnande arkitektkontoret är COBE i samarbete med WSP.
Bild: COBE

Det nya Science Centret i Science Village ska rymma 3500 kvm utställningsmiljöer, och utöver det restaurang, butik och auditorium. Byggnaden har en stor rund innergård där man kan sitta i skuggan av ett träd eller uppleva föreläsningar. Taket är täckt av solceller för att klara centrets elbehov och dessutom kommer byggnaden vintertid värmas med överskottsvärme från MAX IV och ESS.

– Vi är otroligt stolta och glada att vi fått möjlighet att bidra i detta fantastiska projekt. Jag ser fram emot att fortsätta detta fina samarbete i höst, säger Emelie Arnoldsson, Creative Director på WSP.

Dan Stubbergaard, arkitekt och grundare vid COBE beskriver arbetet såhär:

– Ambitionerna för museets utformning har varit oerhört höga och vi tycker att vi har lyckats skapa en unik och inbjudande byggnad. Med den öppna innergården och det konkava taket får den en dramatisk, elegant profil som skiljer ut sig och skapar innovativa, annorlunda möjligheter att använda ett museum. Samtidigt har vi tänkt på klimat-, miljö- och hållbarhetsaspekterna redan från starten i processen.

Genom att bland annat använda trä som primärt byggnadsmaterial, utnyttja solceller och överskottsvärme och anlägga en innergård med stor biologisk mångfald och regnvattenreservoar har vi nått vårt mål att göra byggnaden koldioxidneutral, om planen fullföljs. Förhoppningen är att vi som arkitektbyrå i framtiden ska kunna fokusera mera på och bli ännu bättre på att skapa hållbara byggnader med hänsyn till kommande generationer och för jordens allmänna tillstånd.

Ur juryns motivering:

Med ett elegant helhetsgrepp och mjuka former tar Meeting Science tävlingstomten i besittning. Den symmetriska byggnaden som präglas av en enkel och karaktärsfull arkitektur står som på en bricka på ett sammanhållet landskapsgolv. De vackert gestaltade utemiljöerna hämtar inspiration från den klassiska klostergården och har släktskap med en lundensisk gårdstypologi. Förslagets invändiga ytor låter utställningarna spela huvudrollen och är utformade med fokus på generell användning och rumsliga flöden.

Bild: COBE

Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.

Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.

Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.

Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.