Klimatomställning blir fokusområde för Byggföretagen

Byggföretagens förbundsstyrelse har fattat beslut om att lyfta upp Klimatomställning till organisationens femte prioriterade fokusområde - vid sidan av attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, säkerhet och kompetensförsörjning.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagen arbetar sedan ett antal år aktivt med grön omställning, inte minst genom att leda branschens implementering av Färdplan för Fossilfri konkurrenskraft 2045.

– Färdplanens resultat är tydliga. Det går att halvera klimatpåverkan med befintlig teknik och befintliga material – men vi ser inte förflyttningen från pilot till standard. Genom Byggföretagens satsning kan vi bidra till medlemmarnas kompetensökning och driva på för att undanröja hinder, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagens medlemsföretag har en stor del av ansvaret för att minska Sveriges Co2-utsläpp.

– Det är hos våra medlemmar och deras investerare, beställare och leverantörer som kraften och innovationsstyrkan för omställning finns. Nu växlar vi upp vårt arbete ytterligare, säger Tanja Rasmusson.

I praktiken innebär statusen som fokusområde att Byggföretagen ökar sin kompetens och räckvidd i frågor kopplade till Klimatomställning.

– Vi har nu ett team av medarbetare på plats som tillsammans arbetar med omvärldsbevakning och påverkansarbete, stöttning till medlemmarna samt projektledning av färdplanen. Detta gör vi tillsammans med våra medlemsföretag och andra berörda aktörer i värdekedjan, säger Tanja Rasmusson.

Fokusområdesansvarig blir Byggföretagens klimatpolitiska expert Emma Bonnevier.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Fack och arbetsgivare i gemensam satsning för sund konkurrens i byggbranschen8.2.2023 09:09:20 CET | Pressmeddelande

Nu ansöker Byggföretagen tillsammans med en rad andra arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i bygg- och anläggningsbranschen om medel för att förlänga det framgångsrika projektet ”Sund konkurrens och schyssta byggen". De insatser som planeras till 2023 omfattar bland annat utbildningsinsatser, ett nytt hållbarhetsindex för att mäta sunda byggarbetsplatser, samt fortsatt utvecklingsarbete för de arbetslivskriminalitetscenter som just nu öppnas runtom i landet.

"Sekretessen mellan myndigheter måste minska"7.2.2023 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Vi kan aldrig acceptera att schyssta byggare slås ut av kriminella aktörer. Därför krävs att alla beställare tar ett ökat ansvar, att regeringen lättar på sekretessen mellan myndigheter och tillgängliggör de myndighetsuppgifter som krävs för stärkt kontroll och uppföljning. Det var budskapet från Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd i samband med att den myndighetsgemensamma konferensen med fokus på arbetslivskriminalitet inleddes i Göteborg på tisdagen.