Klimatomställningen måste vara snabb och rättvis

Vi kräver att det utlyses nödläge för klimatet i Stockholmsregionen. Trots alla vackra ord fortsätter utsläppen att öka, både i Stockholmsregionen och i Sverige som helhet. Alla fakta visar att vi har ont om tid om vi vill att våra barn och barnbarn ska ha en framtid på vår planet.

- Klimatomställningen måste vara rättvis. De som släpper ut mest ska betala mest. 100 företag står för 71 procent av utsläppen. När det gäller privatpersoners utsläpp är det de rika som flyger mest, har bränsleslukande bilar och konsumerar berg av kläder och prylar. De roffar åt sig en stor bit av vår gemensamma framtid, säger Elena Karlström, distriktsordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

Under värmeböljan sommaren 2018 presenterade Vänsterpartiet Storstockholm vårt program Omställningsplan för klimatet. I den lyfter vi bland annat fram hållbara resor och klimatsmarta, billiga hyresrätter. Vi måste ställa om politiken nu för att rädda klimatet.

- En rättvis klimatpolitik måste gå före alla andra politiska beslut. Vi har bara 10 år på oss att klara omställningen till en hållbar värld. Vi måste införa nolltaxa i kollektivtrafiken för att få ner antalet bilar i regionen och bygga ut cykel- och gångvägar. Inte bygga fler motorvägar, säger Elena Karlström.

Klimatfrågorna måste överordnas alla andra politiska beslut. IPCC:s rapport från i höstas visar att läget är akut om vi ska lyckas hålla den globala uppvärmningen under 1,5 grader. Rapporten kräver politiskt agerande på alla nivåer vilket inte sker i dagsläget. Även i Stockholmsregionen måste vi gå från ord till handling.

- Vi måste bygga billiga och klimatsmarta hyresrätter så fler kan bo på mindre yta. Genom att stänga Bromma flygplats skulle stora arealer frigöras för att bygga bostäder. Och vi behöver verkligen inte fler landningsbanor på Arlanda. Dessutom slipper vi utsläpp och buller från flygtrafiken. Det är hög tid att agera för klimatet, säger Elena Karlström.

Läs Omställningsplan för klimatet här: http://storstockholm.vansterpartiet.se/files/2018/06/omst%C3%A4llningsplan-FINAL.pdf

Anna Nilsson, kommunikationsansvarig
anna.nilsson@vansterpartiet.se