klimatplanen är lika transparent som ett glas med spökvatten!

Morgan Johanssons uttalande på Sociala medier

I skuggan av alla problem vi har idag så växer en stark misstro fram hos det svenska folket.

Jag har en väldigt stark misstro för den nuvarande regeringen när jag ser hur de arbetar och det saknas transparens

Om vi tittar på regeringens klimatplan så är den lika transparent som ett glas med spökvatten. Luddiga formuleringar, fler utredningar och ingen egentlig ekonomisk konsekvensanalys. Vad det kostar att driva igenom denna klimatplan verkar inte vara väsentligt men alla vet vem det är som får betala.

132 punkter är den här planen uppbyggd av enligt Expressen. I mina ögon är att flertalet av dessa punkter borde klassas som direkt samhällsfarliga! Inte bara på grund av hur radikala de är, utan även att de känns frampressade och lite halvfärdiga i sin presentation. Det finns så mycket gråzoner i hur det är formulerat så att det kan i princip tolkas hur som helst. Ta bara första punkten som ett exempel:

“1. All relevant lagstiftning ses över så att det klimatpolitiska ramverket får genomslag.”

I praktiken så innebär det att den är så luddig att det kan bli lagstiftat hur som helst. Allt ska vara underordnat klimatpolitiken. Ekonomi, vård, omsorg etc. är plötsligt helt oviktigt.

Även om man ser klimatplanen ur ett rent klimatpolitiskt perspektiv så är det fortfarande till stor del trams. Isabella Lövin sa efter att klimatplanen presenterats: “Hoppas Greta blir nöjd med planen”, för vår regering vill också sola sig i hennes internationella glans. Tyvärr så kan jag berätta att hon kommer inte att bli nöjd. Det är återigen ett manifest i symbolpolitik som går ut på att någon ska tjäna pengar på miljöförstöring och att de som inte har råd att betala ska ställas utanför samhället. Självklart finns det några bra punkter som handlar om teknikutveckling och satsningar men merparten av punkterna grundas i straffbeskattning och avgifter.

När man börjar läsa den så vill man bara skumma igenom den för att se vad mer för radikala förslag som listas, vilket gör att man inte reflekterar över vad det egentligen står.

Men… det är “bara” en plan.

Hur regeringen överhuvudtaget ens kan fundera på att offentliggöra en sådan skrift utan rejäla konsekvensanalyser är för mig helt obegripligt, för att inte säga oseriöst. Om det även visar sig att stödpartierna ställer sig bakom så är det riktigt oroande. Det måste ju vara något parti i regeringssamarbetet som har ambitioner att göra det bästa för samhället i stort, för medborgarna och för miljön.

Morgan Johansson (S) skrev på sociala medier för någon dag sedan “Om M/KD/SD tar över 2022 så blir det slutet för Sverige som världsledande nation i klimatpolitiken

Har vi vanliga människor bett om att bli världsledande i klimatpolitiken? Jag kan redan nu avslöja för Morgan Johansson att om han vill se en socialdemokratisk politik efter 2022 så måste de börja föra socialdemokratisk politik nu. Just nu är de bara ett miljöparti i mängden som inte är intresserade av att hjälpa den delen av folket som till exempel vill kunna leva på sin pension, är behov av sin sjukförsäkring, vill kunna köra sin bil till jobbet, lever och bor på landsbygden, är behov av vård eller lever i ett utsatt område.

Vi vanliga människor blir öppet hånade av politiker som har höga positioner, människor som har röstat för att dom skall vara där.

Sluta med denna Kamikaze-politiken och försök se till vad svenska folket behöver. det är inte underordnat EU:s vilja eller FN:s vilja. Det är er främsta prioritet. Vad kan vi göra för att Sverige skall bli bättre? Bättre för sitt folk?

En hållbar lösning som inte är populistiskt baserad!

Morgan Johanssons uttalande på Sociala medier
Peder Blohm Bokenhielm Ordförande på Bensinupproret
Föreningen Uppror och Bensinupproret 2.0

Vårt krav är att inget drivmedel kostar mer än 12 kr litern och att Sverige är världsledande i utveckling av fossilfria bränslen. Att vi i Sverige är självförsörjande på bio-drivmedel och att dessa drivmedel (bio-bensin och bio-diesel) ska kunna användas i vanliga bensin- och dieselbilar utan konvertering. För att det ska kunna bli verklighet så måste vi redan nu lägga om drivmedelsbeskattningen.

Detta för att staten inte ska vara beroende av dessa inkomster och för att sända en tydlig signal till branschen att vi satsar på förbränningsmotorn och bio-drivmedel. På detta sätt kan vi också vara med och påverka användningen av fossila drivmedel även globalt då vi i så fall har färdiga lösningar och produkter som vi kan exportera till de länder som idag använder väldigt stora mängder fossilt bränsle.