Klimaträttvisa nu! Vår tids ödesfråga präglar musikgudstjänst

Den 24 oktober kl 18:00 bjuder Act Svenska kyrkan in till en musikgudstjänst för klimaträttvisa i världen. I Storkyrkan i Gamla stan blir det musik och medverkan av bland annat Svenska kyrkans unga, Agera-volontärer och biskop Andreas Holmberg. Gudstjänsten leds av domprost Marika Markovits.

– Under gudstjänsten hyllar vi skapelsen genom musiken och kraftsamlar för klimaträttvisa inför FN:s klimattoppmöte, COP26, 1–12 november i Glasgow, säger domprost Marika Markovits.

Act Svenska kyrkan ser klimatfrågan som vår tids ödesfråga. Det är inte bara en utmaning vi måste bemöta för att minska de enorma konsekvenser som våra barn och barnbarn kommer möta, det är en utmaning för alla barn som redan nu kämpar med konsekvenserna av klimatförändringarna. Dessutom är de människor som drabbas mest av klimatförändringarna de som bidrar minst till dem. Därför talar Act Svenska kyrkan om klimatfrågan som en rättvisefråga.

Namninsamling för klimaträttvisa

I en gemensam namninsamling för klimaträttvisa lyfter Act Svenska kyrkan fem krav som ska lämnas över till beslutsfattarna på klimattoppmötet i Glasgow i november. Under gudstjänsten finns möjlighet att skriva under namninsamlingen.

– Tillsammans med människor över hela världen vill vi utmana och stödja världens beslutsfattare för att begränsa den globala uppvärmningen till målet på 1,5 grad, för att förhindra katastrofala effekter för planetens ekosystem och människors livsvillkor, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

I samband med gudstjänsten kommer organisationen Rena Mälaren bygga ett fem meter högt kors av skräp på Stortorget i Gamla stan. Skräpet i korset är från Mälarens botten och är bestående av toalettstolar, bildäck, datorer och annat som vi människor har kastat i vattnet.

Fri entré

Storkyrkan, Gamla stan, söndag den 24 oktober klockan 18:00

MEDVERKANDE

Biskop Andreas Holmberg

Artist Emi Li

Artist Tommie Sewon

Ageravolontärerna

Svenska Kyrkans Unga Stockholms stift

Domprost Marika Markovits

Gudstjänsten, som leds av domprost Marika Markovits, är ett samarbete mellan Stockholms Domkyrkoförsamling, Act Svenska kyrkan, Svenska Kyrkans Unga i Stockholms stift, Ageravolontärerna, Stockholms stift och Rena Mälaren.

För mer information kontakta:

Stockholms stift
Pär Sandberg

Act Svenska kyrkan
Stefan Håkansson

Rena Mälaren
Fredrik Johansson

Act Svenska kyrkan är medlem i ACT-alliansen, ett unikt nätverk mellan kyrkor och organisationer för katastrofinsatser, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen har drygt 150 medlemsorganisationer världen över. När en katastrof inträffar kan vi vara snabbt på plats och ge stöd åt drabbade.

Kyrkomötet avslutat - nu väntar val inför ny mandatperiod24.11.2021 13:46:46 CET | Pressmeddelande

2021 års kyrkomöte är avslutat efter tre dagar av debatt och beslut. På onsdagen har beslut fattats bland annat om en revision av psalmboken, en nationell dopkampanj och om att utreda möjligheten att även diakoner ska kunna anlitas till tjänsten Jourhavande präst. Årets kyrkomöte var det sista under mandatperioden 2018-2021. Nu väntar val av bland annat kyrkostyrelse och kyrkomötets presidium till den nya mandatperioden 2022-2025.