Klimatsmart kombination i perfekt symbios: Caddy TGI med DSG

Smarta leveranser och bekväma transporter med biogasdrivna Caddy TGI. Första gasbilen i segmentet som kombinerar klimatsmart bränsle med effektiv DSG-automatväxellåda.

För första gången kombineras två effektiva tekniker i en perfekt symbios: Nya Volkswagen Caddy TGI utrustad med biogasdrift och DSG-automatväxellåda. Ett optimalt recept för bekväma, bränslesnåla och klimatsmarta transporter med intelligenta säkerhetssystem och uppkopplad teknik för mobila kontor.

Volkswagen Caddy är Sveriges mest sålda transportbil och utrustad med senaste tekniken för att göra arbetsplatsen bekväm, säker och effektiv. Standardutrustningen innefattar multikollisionsskydd samt autobromssystemet City Emergency Brake och med fler smarta system som tillval, till exempel möjlighet att spegla mobiltelefonens innehåll direkt i bilens mediaenhet, är Caddy TGI en optimal kompanjon för såväl montörer och transportörer som för familjer och taxiåkare i sitt personbilsutförande.

Caddy TGI BlueMotion har högtryckstuber för biogas monterade under golvet och lastutrymmet förblir opåverkat med kapacitet upp till 3,2 kubik och 4,13 i Caddy Maxi. Gastuberna tankas med gas med mer än 200 bars tryck och i vanliga Caddy ryms 26 kg gas, medan Caddy Maxi med fem gastankar har maximal kapacitet om 37 kg. Det ger en lång räckvidd på 630 kilometer för Caddy och 860 km med Caddy Maxi – på ren gas! Dessutom finns en 13 liter stor bensintank för reservbränsle och för kallstarter när temperaturen understiger tio minusgrader.

Den EU 6-klassade 1,4-litersmotorn utvecklar 110 hästkrafter och 200 newtonmeter. Motorn är baserad på TSI-bensinmotorn, men har genomgått omfattande uppdateringar i topplocket, ventilspelet, vevaxenl, kolvar och ventiler ger maximal effektivitet och funktion för gasdrift.

I kombination med DSG-växellåda är koldioxidutsläppen 119 och 122 gram per kilometer för Caddy respektive Caddy Maxi. Utrustad med manuell sexväxlad låda är utsläppen 112 respektive 116 gram CO2 per kilometer – men med svensk biogas i tanken är transporterna närmast klimatneutrala.

Caddy TGI med DSG-växellåda lanseras i Sverige i juni och har, precis som övriga Caddy-modeller, utrustning och smarta funktioner för såväl säkerhet som komfort. Välisolerad kupé med bekväma säten och ett väl tilltaget lastutrymme gör Caddy till en perfekt bil för både arbete och fritid.

För ytterligare information kontakta:
Dan Andersson, Marknad och Information Volkswagen Transportbilar, Tel 46-8-553 867 02 / Mob 46-70-688 58 25 / Maildan.andersson@volkswagen.se

Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna load up!, Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan, California, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 64 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder över hela Sverige.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Amarok vinner ”International Pickup Award 2018”24.11.2017 12:39Pressmeddelande

Juryn för ”International Van of the Year” utser Volkswagen Amarok till bästa pickup 2018. V6-motor, rymlig interiör och hög komfort fällde avgörandet Att Amarok dessutom är en riktig arbetshäst förstärkte juryns övertygelse Succé även i Sverige där Amarok har ökat registreringarna med 57,1% sedan förra året och har över 30% andel av Pickup segmentet Lyon/Hannover, 23 november 2017 –Volkswagen Transportbilars Amarok har tilldelats utmärkelsen ”International Pick-Up Award 2018”. Precis som dess föregångare, som fick priset 2010, har Amarok, nu med kraftfulla V6-motorer, lyckats övertyga den internationella juryn bestående av erfarna transportbilsjournalister. -Vi är ödmjukt tacksamma för att få detta pris och känner oss hedrade av den internationella juryns beslut. Med Nya Amarok har vi visat att vi är lyhörda för vad kunderna vill ha och har skapat en bil med mer kraft, större vridmoment och ännu bättre köregenskaper oavsett underlag. Amarok är helt enkelt mer än bara en lyxig livsstils

BILMUSTASCHER NÄSTA VAPEN I KAMPEN MOT PROSTATACANCER11.11.2016 11:10Pressmeddelande

För att samla in pengar till Prostatacancerförbundet delar Volkswagen Transportbilar ut mustaschdekaler och uppmuntrar förare att sätta en mustasch på sin bil. För varje Instagramfoto taggat med #bilmusche skänker vi 50 kr till Prostatacancerförbundet. ”Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och många av våra förare riskerar att drabbas. Därför vill vi dra vårt strå till stacken. Att sätta mustascher på bilar är ett kul sätt att uppmärksamma Mustaschkampen och stötta kampen mot Prostatacancer”, säger Dan Andersson, PR- och marknadschef på Volkswagen Transportbilar. Kampanjen pågår under hela november och alla är välkomna att bidra med en bild på en bilmustasch. Så här gör du för att delta: Fixa en mustasch. Antingen hämtar du upp en mustaschdekal hos din närmaste Volkswagen-återförsäljare, ritar en i snön på huven eller tecknar den i bildredigeringsverktyget i din mobil. Se här hur du gör för iPhone och Samsung . Fota din bil med mustaschen. Ladda upp bilden på Instagram u