Klimatsmart kombination i perfekt symbios: Caddy TGI med DSG

Smarta leveranser och bekväma transporter med biogasdrivna Caddy TGI. Första gasbilen i segmentet som kombinerar klimatsmart bränsle med effektiv DSG-automatväxellåda.

För första gången kombineras två effektiva tekniker i en perfekt symbios: Nya Volkswagen Caddy TGI utrustad med biogasdrift och DSG-automatväxellåda. Ett optimalt recept för bekväma, bränslesnåla och klimatsmarta transporter med intelligenta säkerhetssystem och uppkopplad teknik för mobila kontor.

Volkswagen Caddy är Sveriges mest sålda transportbil och utrustad med senaste tekniken för att göra arbetsplatsen bekväm, säker och effektiv. Standardutrustningen innefattar multikollisionsskydd samt autobromssystemet City Emergency Brake och med fler smarta system som tillval, till exempel möjlighet att spegla mobiltelefonens innehåll direkt i bilens mediaenhet, är Caddy TGI en optimal kompanjon för såväl montörer och transportörer som för familjer och taxiåkare i sitt personbilsutförande.

Caddy TGI BlueMotion har högtryckstuber för biogas monterade under golvet och lastutrymmet förblir opåverkat med kapacitet upp till 3,2 kubik och 4,13 i Caddy Maxi. Gastuberna tankas med gas med mer än 200 bars tryck och i vanliga Caddy ryms 26 kg gas, medan Caddy Maxi med fem gastankar har maximal kapacitet om 37 kg. Det ger en lång räckvidd på 630 kilometer för Caddy och 860 km med Caddy Maxi – på ren gas! Dessutom finns en 13 liter stor bensintank för reservbränsle och för kallstarter när temperaturen understiger tio minusgrader.

Den EU 6-klassade 1,4-litersmotorn utvecklar 110 hästkrafter och 200 newtonmeter. Motorn är baserad på TSI-bensinmotorn, men har genomgått omfattande uppdateringar i topplocket, ventilspelet, vevaxenl, kolvar och ventiler ger maximal effektivitet och funktion för gasdrift.

I kombination med DSG-växellåda är koldioxidutsläppen 119 och 122 gram per kilometer för Caddy respektive Caddy Maxi. Utrustad med manuell sexväxlad låda är utsläppen 112 respektive 116 gram CO2 per kilometer – men med svensk biogas i tanken är transporterna närmast klimatneutrala.

Caddy TGI med DSG-växellåda lanseras i Sverige i juni och har, precis som övriga Caddy-modeller, utrustning och smarta funktioner för såväl säkerhet som komfort. Välisolerad kupé med bekväma säten och ett väl tilltaget lastutrymme gör Caddy till en perfekt bil för både arbete och fritid.

För ytterligare information kontakta:
Dan Andersson, Marknad och Information Volkswagen Transportbilar, Tel 46-8-553 867 02 / Mob 46-70-688 58 25 / Maildan.andersson@volkswagen.se

Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna load up!, Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan, California, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 64 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder över hela Sverige.

Volkswagen Transportbilar (VWCV) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvriga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Under 2018 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500,000 fordon som producerats i fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30% i Sverige, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.