Klimatsmarta produkter köps mer och mer av nya föräldrar

Miljömedvetenheten har generellt ökat i samhället och i främst storstäderna så yttrar sig detta på inköp av produkter inom alla områden i handeln. Ekologiska produkter och produkter där man står för värdiga arbetsförhållanden marknadsförs mer och mer då det tydligt finns en efterfrågan.

Organiskt, ekologiskt, veganskt, klimatanpassat och återvunnet är ord som ökar vid beskrivning av produkter och detta märks mer, även när det kommer till babyprodukter som riktar sig till nya föräldrar.

När man som ny förälder ska titta efter produkter att köpa hem till sin nya bebis så möts de generellt av en enorm djungel av varumärken med i sin tur djungel av modeller. Det är därför inte lätt att navigera sig till rätt saker. Ett sätt är därför att fundera på vad man värderar mest som ny förälder. Att produkterna är hållbara, klimatvänliga och säkra för bebis kan vara något många går på och då har man valt en nisch som blir lite smalare. Företag som endast fokuserar på just ekologiska produkter som t.ex Moonboon Baby Studio, har blivit riktigt trendiga och med dagens krav på både kvalitet och service så måste dessa företag liksom alla andra se till att hålla måttet. Och de gör de flesta.

En certifiering som säkerställer att man håller det man lovar

Vill man vara riktigt säker på att babyprodukterna är ekologiska rakt igenom, har den kvalitet som utlovas samt kommer från leverantörer som sköter arbetsförhållandena för sina arbetare. Med certifieringar kan man känna sig trygg att man får det företaget marknadsför.

-EU Ecolabel (med ett möjligt tillägg av “organic”).

En certifiering för produkter som håller en standard för miljön. När “Organic” står med så är även t.ex. bomullen ekologisk (till minst 95%).

-Svanen.

Den svenska varianten av ovan.

-Oeko-tex (Öko-tex i Sverige).

En märkning för textilier som företag använder när man minimerat användandet av kemikalier. Säkerställer inte att råvarorna är ekologiska.

-GOTS.

En mer strikt certifiering för textilier som även kräver att råmaterialet är ekologiskt. Man arbetar också aktivt med hur arbetsförhållandena är i textilbranschen.

-KRAV.

Säkerställer en ekologisk produktion enligt EU:s regler. Arbetar även för bättre arbetsförhållanden, minskad klimatpåverkan, djurens mångfald m.m.

-Utz.

En miljömärkning där man också arbetar aktivt med förbättrade arbetsförhållanden.

-Fairtrade.

Fokuserar främst på hållbar produktion som främjar små producenter och arbetare samt dess förhållanden.

-Rainforest Alliance

En miljömärkning som också, liksom Fairtrade arbetar för bättre förhållanden för små lokala producenter och för arbetare.