Salmonfox

”Klimpens” oväntade comeback blir film

Skådespelaren Martin Iliou slog i slutet av 90-talet igenom över en natt som kultkaraktären Klimpen i TV-serien ”Bert”. Sen slutade telefonerna att ringa och karriären dalade i samma takt som missbruket eskalerade. 20 år senare är han hemlös och mitt i ett återfall, men fast beslutsam att göra comeback som skådespelare. Samtidigt är han nyförälskad i en i en 23-årig-glamourmodell från Norrland, vilket får Martin att sätta sitt hopp till att en flytt till Norrland ska lösa hans problem. ”Jag är Klimpen, motherfucker!” är en film om en oväntad comeback, en lika fantastisk som osannolik kärlekshistoria och framför allt ett porträtt av en person som bara vill vara sig själv. Om det då råkar vara i formen av den karaktär han spelade som tonåring så får det kanske vara så.

Berättelsen tar sin början i Stockholm i slutet av 90-talet då filmens regissör Mattias Sjöstedt och Martin blev vänner efter att Martin medverkat i ett antal kortfilmer som Mattias regisserat. Efter att Mattias flyttade hem till sin hemstad Skellefteå och Martin lämnat skådespelaryrket tappade de kontakten. I början av 2017 återupptog de kontakten och började prata om att återigen jobba tillsammans. ”Jag visste att Martin genom åren haft ett lite trassligt liv kantat av missbruksproblem, men när vi återupptog kontakten verkade han vara vid god vigör och framför allt väldigt sugen på att göra comeback som skådespelare”, säger Mattias. De bestämde sig för att ses, men innan mötet hann äga rum tog Martins liv ännu en drastisk vändning och när de träffas har Martin precis skrivits ut från psykiatrin efter att han hotat med att ta sitt liv. ”Jag insåg direkt att det inte skulle bli aktuellt med någon comeback som skådespelare i det skick Martin var i, men på hans initiativ började jag filma våra möten. Det skulle så småningom visa sig bli starten på en tre år lång historia som minst sagt tog osannolika vändningar”, berättar Mattias.

Orsaken till Martins situation och mående visar sig bero på att han blivit utkastad av sin fru efter att han träffat en ung tjej på nätet. Hemlös och olycklig tar Martin till flaskan, men allt är inte ett totalt mörker då han samtidigt är nykär i Eweline, en drygt 20-årig
glamourmodell från Malå i norra Sverige.

Martin sätter allt hopp till att en flytt upp till norra Sverige och Eweline ska få allt att vändaför honom, men vägen dit är långt ifrån problemfri. Missbruket tilltar och vad vet hanegentligen om Eweline mer än den kontakt de haft via nätet och att han varit hennes
barndomsindol. ”Helt ärligt var jag från början inte ens säker på att Eweline existerade på riktigt. Jag tyckte nog att Martin var lite naiv som trodde att ett förhållande med någon som dessutom var nästan hälften så gammal som honom skulle lösa allt”, berättar Mattias.

Det hela kom så småningom att mynna ut i en berättelse om kärlek, fördomar och en
kamp för att hitta sitt sanna jag. En kamp som i Martins fall visar sig leda till att han så
småningom gör en oväntad comeback som Klimpen.

”Jag är Klimpen, motherfucker!” är producerad av produktionsbolaget Salmonfox i
samproduktion med SVT och i samarbete med Film i Västerbotten. Filmen kommer att
vara tillgänglig på SVTPlay från och med onsdag, 5/8, och därefter sändas på SVT under hösten.

EPK & screener
Ett EPK innehållande ytterligare information, stillbilder, klipp från filmen samt trailer kan laddas hem här

Länk till screener kan erhållas från screener@salmonfox.com

Mattias Sjöstedt