Klingsborgsskolan har fått ny konstnärlig gestaltning

Välkommen på pressvisning av Ida Petterssons konstnärliga gestaltning Tintomaras Spegel / Följeslagare / Gömma på Klingsborgsskolan i Norrköping.

Modell som visar gestaltningen. Bild: Norrköpings Konstmuseum

Gestaltningen har sin utgångspunkt i berättelsen om Tintomara i Carl Jonas Love Almqvists roman Drottningens juvelsmycke. Tintomara beskrivs som ett androgynt väsen som rör sig mellan manligt/kvinnligt, natur/kultur och ont/gott. Konstverket är fantasieggande och berör identitet och existens, centrala funderingar för den främsta målgruppen - ungdomar i tonåren. De tre olika delarnas utformning och material korresponderar väl med platsen, arkitekturen och den tid då skolan byggdes. Konstverket kombinerar allvar med lekfullhet och uppmuntrar till betraktelse, beröring och interagerande. Ida Pettersson är uppvuxen i Krokek som ligger i närheten av de Kolmårdsskogar där Tintomara tar sin tillflykt i romanen.

Klingsborgsskolan har tidigare konstnärliga gestaltningar av Olle Nyman, Jan-Erik Frisendahl och Klas Isaksson. Ida Pettersson är verksam i Stockholm och utbildad vid Kungliga konsthögskolan samt utbildad arkitekt. Hon experimenterar med berättarformer och historieskrivning med hjälp av fotografi, skulptur, teckning och text.

Gestaltningen har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Norrevo Fastigheter, Norrköpings Konstmuseum och utbildningskontoret inom Norrköpings kommun.

• Datum: 21 oktober (Onsdag) 2020
  • Tid: 11.00
  • Plats: Klingsborgsskolan, Holmstagatan 17, Norrköping

På pressvisningen medverkar:
Ida Pettersson, Konstnär
Olle Johansson, Ordförande i Kultur- & fritidsnämnden
Mattias Åkeson, Intendent offentlig konst Norrköpings Konstmuseum
Karin Ziedén, Projektsamordnare Norrevo Fastigheter

Modell som visar gestaltningen. Bild: Norrköpings Konstmuseum
En del av verket anländer med lastbil innan montering på plats utanför skolan. Bild: Ida Pettersson