Kliv in i det urbana vardagsrummet med ÖVERALLT – 10 maj 2019

IKEA öppnar dörrarna till det urbana vardagsrummet tillsammans med afrikanska formgivare och konstnärer. Den 10 maj lanseras ÖVERALLT, unika objekt på tillfälligt besök, inspirerade av moderna afrikanska livsstilar med syftet att bygga broar.

ÖVERALLT är 33 möbler och föremål som bjuder in till spontant umgänge och nya infallsvinklar. Tradition möter nya idéer i allt från skimrande väskor av spillmaterial från tillverkningen av chipspåsar till korgar inspirerade av hårkonstens flätning och svängda bänkar för gemensamma mitt-i-veckan-middagar.

Resan med ÖVERALLT startade under sydafrikanska konferensen Design Indaba för två år sedan. 10 konstnärer och formgivare från fem afrikanska länder, verksamma inom arkitektur, mode, skulptur och möbeldesign, blev inbjudna att samarbeta med 5 formgivare från IKEA. Tillsammans har dom utforskat moderna afrikanska livsstilar i urbana områden och den kreativa explosion som sker nu i många afrikanska städer. Samarbetet har mynnat ut i något vi kallar det urbana vardagrummet – mötesplatser med grundtanken att riva murar och bygga broar.

– Det är så här design gör världen mindre och för människor från olika kulturer närmare varann, förklarar Bibi Seck, formgivare till ÖVERALLT gungstol och fotpall. I sina sittmöbler har Bibi hämtat inspiration från en mer reflektiv livsstil som inbjuder till paus och eftertanke.

Nairobibaserade Bethan Rayner och Naeem Biviji har i samarbetet med IKEA lyft kenyanska seder som bidrar till både umgänge, positiva matupplevelser och viktiga avbrott i en hektisk vardag.

– Vi är intresserade av idéer som inte bara gör nytta i Afrika utan kan vara relevanta var som helst. Vi är intresserade av ritualen som gör att människor slår ner på tempot, som att sätta sig ner, äta och dricka tillsammans. Gjutjärnsgrytan de tagit fram är inspirerad av den kenyanska seden att samlas, laga mat och äta utomhus kring en gemensam spis, lite som att campa i stan.

Den prisbelönte modeskaparen Laduma Ngxokolo från Sydafrika har skapat flera textila mönster för ÖVERALLT. Laduma berättar att det har varit väldigt inspirerande att träffa människor från andra sidan jorden för att tillsammans ta fram innovativa lösningar.

– Men det är inte allt tillägger han. Det här samarbetet öppnar nya dörrar för alla inblandade, och vår kontinent får en ny röst.

Läs mer: ÖVERALLT pressmaterial (pdf)
IKEA.today: OVERALLT på Design Indaba
Säljstart: 10 maj 2019, begränsad upplaga. Säljs på alla IKEA varuhus, ej online.
Kontakt: press.sto@ikea.com

Intervjufilmer:

Sindiso Khumalo
Renee Rousouw
Hend Riad och Mariam Hazem
Laduma Ngxokolo
Bibi Seck
Bethan Rayner och Naeem Biviji

Intervju med Selly Rabe Kane

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Vårens nyheter på IKEA14.1.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Vårens nyhetslansering på IKEA berättar om en medveten och balanserad livsstil knuten till naturen och de tillhörigheter vi omger oss med. Hållbarhet, ödmjukhet och ett wabi-sabi-inspirerat förhållningssätt kännetecknar stilen. Den naturliga färgpaletten bjuder på milda toner kontrasterat med djupare färgskalor. Innovation och kreativitet möts i moderna möbler och traditionella, rustika föremål som både värnar om hälsan och håller i längden. Bland nyheterna i februari återfinns allt från lekfulla barntextilier och vackra korgar i naturmaterial till ett iögonfallande högblankt kök i mörkröd ton. Det aktiva sitt-/ståstödet LIDKULLEN är ett exempel på en möbel som uppmuntrar till mer hälsosamma sittvanor medan du arbetar. En av de innovativa nyheterna är GUNRID luftrenande gardiner, tillverkade av återvunna PET-flaskor. Det mineralbaserade materialet i gardinerna använder energin från dagsljus till att rena inomhusluften från föroreningar. Läs mer om vårens nyheter i pressmaterialet nedan

Årets färg är klassiskt blå – 10 produkter från IKEA i årets färg från Pantone®6.12.2019 14:10:49 CETPressmeddelande

Att blått är flott visste vi ju redan, men räkna med att se fler blå nyanser under nästa år. 2020 är det Classic Blue som är utsedd till Årets färg av Pantone® . Här kommer 10 produkter som fångar färgen. Ta också hand om det du redan har genom att exempelvis ge IVAR en ny flott färg. För inspiration, ser mer här. För pris och produktinfo: Se bildbanken under Nytt.