Klotter motverkas med historiska foton från kvarteret

På Einar Mattsson värnar vi om stadsbilden. Att ständigt sanera klotter är både tröttsamt, tidskrävande, svårt att göra miljömässigt och kostsamt. På en av fastigheterna på Södermannagatan har det nu monterats en typ av foliering som vi hoppas ska minska klotter. Som fastighetsägare tar vi hand om våra hus visar här att funktion och historia kan gå hand i hand.

Tidigare var miljörummets utsida en trist aluminiumplatta med ett par mindre tilltalande plastfönster för ljusinsläpp. Nu har fasaddelen folierats med ett antigraffiti-laminat som innebär att klotter inte fastnar. Om det trots allt klottras på ytan, så kan det enkelt torkas bort med en fuktig trasa, vilket är både tidsbesparande och miljövänligt. Laminatets foto är från 1910-talet från stadsdelen och föreställer korsningen Åsögatan och Södermannagatan i riktning norrut, där även Gamla Katarina kyrka kan skymtas i bakgrunden.

— Det här är ett koncept som nu används på flera fastigheter, då det bara finns positiva vinster för hyresgäster, andra boende, besökare och inte minst för fastighetsägaren, kommenterar Erik Veide, ansvarig fastighetsförvaltare på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.

Bakom fotot på Åsögatan 144 finns ett miljörum som maximerar alla fraktioner inklusive matavfall för våra hyresgäster. Miljörummet har även underlättat för våra avfallshanterare när de ska tömma sopkärlen. Nu kan våra hyresgäster leva mer hållbart i linje med Einar Mattsson-koncernens och Stockholms stads hållbarhetsstrategi.

”Einar Mattsson vill på riktigt lämna efter sig fastigheter alla kan vara stolta över” – fredagsporträttet med Martin Berglund11.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Han förmedlar trots högt arbetstryck en känsla av stort lugn. Med denna approach tar sig Martin an försäljningsansvaret för de stora bostadsprojekt som Einar Mattsson uppför med eget byggbolag. Hans vardag är fylld av jobb, barn, familj, vänner och bollar och det blir inte många minuter över till någon bokläsning. Här är vår metodiske teamspelare Martin Berglund:

Einar Mattsson förlänger stödet till Läxhjälpen i Hjulsta7.6.2021 14:21:51 CEST | Nyheter

Einar Mattsson förlänger sitt samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen i ytterligare tre år, med fokus på Hjulstaskolan i Stockholm. Samarbetets syfte är att genom Läxhjälpsprogrammet ge högstadieelever bättre förutsättningar att uppnå gymnasiebehörighet och samtidigt få ökat självförtroende och inspiration inför framtiden. Insatsen bidrar även till att skapa bättre förutsättningar kring integration och trygghet i Hjulstaområdet.

”Jag är omgiven av trygga och kunniga kollegor”— fredagsporträttet med Hjulsta-teamet4.6.2021 10:44:19 CEST | Blogginlägg

Denna vecka har vi stort fokus på Järvaveckan. Vad passar då bättre än att vi avslutar den med ett stort gäng ur teamet som jobbar i Hjulsta. Teamet hänger gärna med på trygghetsvandringarna på fritiden efter att de slutat jobbet. Tillsammans med tjänstemän och politiker från Stockholms stad, förvaltarna, polisen och andra fastighetsägare i Järva visar de stolta upp området. Här är de, nästan hela gänget:

Järvaveckan 2021 blir ”Järvaveckan Live” med hundratals timmar direktsändning från studio i Rinkeby30.5.2021 07:07:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson har länge stöttat Global Village på olika sätt. I år är vi partner till Järvaveckan Live, ett digitalt event som kan nå ännu fler i hela Sverige. Med ett späckat program från studion i Rinkeby livesänds 100 timmars samtal, debatter och reportage — allt under konceptet ”Järva Live”. Sändningarna kan du se dygnet runt från den 2–6 juni. Programledare för sändningarna kommer Kakan Hermansson, Segal Mohamed, Martin Mutumba och Claes de Faire vara.