Klotter motverkas med historiska foton från kvarteret

På Einar Mattsson värnar vi om stadsbilden. Att ständigt sanera klotter är både tröttsamt, tidskrävande, svårt att göra miljömässigt och kostsamt. På en av fastigheterna på Södermannagatan har det nu monterats en typ av foliering som vi hoppas ska minska klotter. Som fastighetsägare tar vi hand om våra hus visar här att funktion och historia kan gå hand i hand.

Tidigare var miljörummets utsida en trist aluminiumplatta med ett par mindre tilltalande plastfönster för ljusinsläpp. Nu har fasaddelen folierats med ett antigraffiti-laminat som innebär att klotter inte fastnar. Om det trots allt klottras på ytan, så kan det enkelt torkas bort med en fuktig trasa, vilket är både tidsbesparande och miljövänligt. Laminatets foto är från 1910-talet från stadsdelen och föreställer korsningen Åsögatan och Södermannagatan i riktning norrut, där även Gamla Katarina kyrka kan skymtas i bakgrunden.

— Det här är ett koncept som nu används på flera fastigheter, då det bara finns positiva vinster för hyresgäster, andra boende, besökare och inte minst för fastighetsägaren, kommenterar Erik Veide, ansvarig fastighetsförvaltare på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.

Bakom fotot på Åsögatan 144 finns ett miljörum som maximerar alla fraktioner inklusive matavfall för våra hyresgäster. Miljörummet har även underlättat för våra avfallshanterare när de ska tömma sopkärlen. Nu kan våra hyresgäster leva mer hållbart i linje med Einar Mattsson-koncernens och Stockholms stads hållbarhetsstrategi.

“Ledarskap är att ta tag i saker som kan kännas jobbiga och att sprida arbetsglädje” — fredagsporträttet med Sofia Märges10.9.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med sin pigga uppsyn, sin varma blick och sitt leende charmar och servar den före detta sköterskan numera koncernens besökare och personal. Som gruppledare för servicecenter, med en utbildning till fastighetsförvaltare och praktik på eftermarknadsavdelningen, så har Sofia Märges en enorm kunskap i allt arbete i och kring en fastighet. Drömmarna om att bli barnmorska är därmed helt omkullkastade.

”För att lyckas med innovation behöver vi samarbeta med akademin och aktörer som driver innovation” — fredagsporträttet med Johanna Wikander3.9.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Johanna Wikander är vår senaste topprekrytering med stor erfarenhet från branschen. Med stort driv, höga ambitioner och stor samarbetsförmåga kommer hon förflytta Einar Mattsson tydligare framåt på hållbarhetsområdet. Hon får framtidshopp av aktiviteter som begränsar klimatpåverkan, trivs bäst på landstället och har en lite sämre relation till kartor. Johanna gillar också struktur, litteratur och natur.