”Klyftor och kriminalitet” tema för S ekonomiska seminarium

Kriminologiprofessorn Jerzy Sarnecki är finansminister Magdalena Anderssons gäst vid Socialdemokraternas ekonomiska seminarium i Almedalen 4 juli. Temat för seminariet är klyftor och kriminalitet och hur detta hänger ihop.

Årets gäst är Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet och vid högskolan i Gävle. Sarneckis huvudsakliga forskningsområden är kriminologisk nätverksanalys och livsförloppskriminologi, men han har också publicerat arbeten om bland annat ungdomsbrottslighet, samhällets reaktion på brott och invandrare och brottslighet. Sarnecki är också bland annat svensk ordförande i juryn för Stockholm Prize in Criminology och ledamot i Brottsförebyggande rådets vetenskapliga råd.

Vilka faktorer som påverkar att människor begår brott har varit ett hett diskussionsämne under de senaste åren. Segregation, klyftor, utbildning och gener har alla varit på bordet. Under seminariet kommer forskningsläget gås igenom och diskuteras.

- Vi ska vara hårda mot brotten men också mot brottens orsaker. Ojämlikhet, både i inkomst och förutsättningar, kan bidra till kriminalitet. Därför ska klyftorna bekämpas och samhället vara starkt, säger finansminister Magdalena Andersson.

Tid: onsdag den 4 juli, klockan 13.15-14.45

Plats: Aulan, S:t Hansskolan, S:t Hansgatan 32, Visby

Deltagare:

• Magdalena Andersson, finansminister.
  • Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi, Stockholms Universitet.

Moderator:

• Katrine Marçal, författare, journalist på Dagens Nyheter, skribent och samhällsdebattör med fokus på svensk och internationell ekonomi och jämställdhetsfrågor.

Antalet platser är begränsat. Anmäl deltagande till press@socialdemokraterna.se, för att ta del av för press reserverade platser. Efter seminariet kommer det finnas möjlighet att ställa frågor till finansminister Magdalena Andersson och professor Jerzy Sarnecki.

Presskontakt, finansminister Magdalena Andersson:

Gösta Brunnander, 072-544 28 66

Isabel Lundin, 076-296 46 38