Svenska Cykelförbundet

Klyver i vita tröjan, Forssell fyra och Lundmark femma – fin dag i Estland för bägge landslagen

Det blev en fantastisk fin svenskdag under lördagen i estländska Tartu. Herrarnas andra etapp i Tour of Estonia avslutades med att att det blev dubbelt svenskt i ungdomstävlingen genom Hjalmar Klyver och Hugo Lennartsson samt att Hugo Forssell var fyra på etappen. Därmed blev Sverige också tvåa i lagtävlingen. Svenska damlaget satte innan des verkligen färg på endagarsloppet.

165 kilometer GP-lopp med 16 varv inne i Tartu med många svängar och bland annat en tuff kullerstensbacke var det som skulle avverkas. Knixigt och tekniskt med andra ord.

Plus upplagt för en händelserik andra och sista etapp. Det var en del småvurpor och mekaniska problem då cyklarna fick ta stryk på skumpig kullersten var liksom naturligt. Men de svenskar som råkade ut för det kunde hela tiden ansluta.

Tidigt var Hjalmar Klyver, som har en etappseger på Rhodos under vårsäsongen, aktiv och kom med i en utbrytning med sex åkare som fick upp emot minuten som mest.

Men sju mil kvar blev det en riktigt fin grupp med runt 17 åkare varav hela fem svenskar. Snacka om slagläge, även om en del andra team och nationer givetvis inte var lika nöjda med det läget och gjorde vad de kunde för att förändra det.

”Det var riktigt, riktigt bra kört och ett bra läge där de håller sig till planen och försöker spara Jakob Söderqvist (bäst chans i totalen) och Hugo Forssell (bäst chans i en spurt). Hugo Lennartsson, Eric Pedersen och Hjalmar Klyver tog lite mera ansvar i den gruppen. Det flyter på bra, men tyvärr får Jakob Söderqvist mekaniska problem i det fina läget. Hans växlar lägger av helt”, förklarar Lucas Persson.

Elväxlar utan ström med andra ord och Söderqvist måste byta till reservcykel. Från slagläge till klungan för Jakob. Hans chanser försvann där.

Det danska teamet Restaurant Suri – Carl Ras ordnade en dubbelseger då Rasmus Bøgh Wallin ordnade en liten lucka efter en attack med tre kilometer kvar. Mathias Larsen vann spurten om andraplatsen. Inte långt efter var Hugo Forssell, som körde bra i Tour of Estonia även förra säsongen och nu slutade fyra på den andra etappen.

”Med Rasmus Bøgh Wallins ryck blev det ju lite stolpe ut. Men det var ändå riktigt bra kört för Hugo Forssell, som också gjorde det bra i spurten. På den första preliminära resultatlistan var Hugo tvåa, men han hamnar alltså på fjärde. Det var väldigt tajt med tre cyklister på bredd.”

Två bonusingredienser med den fina laginsatsen var svensk dubbelseger i ungdomstävlingen, där den så aktive Hjalmar Klyver var den som vann, samt andraplats i lagtävlingen.

Tartu, endagarslopp i Tour of Estonia, sista etappen

Herrar elit: 1) Rasmus Bøgh Wallin, Danmark 3.54.53, 2) Mathias Larsen, Danmark +0.17, 3) Matias Malmberg, Danmark +0.17, 4) Hugo Forssell, Sverige +0.17, 11) Hjalmar Klyver, Sverige +0.18, 14) Hugo Lennartsson, Sverige +0.39, 16) Eric Pedersen, Sverige +0.40, 36) Jakob Söderqvist, Sverige +2.56, 52) Acke Dahlblom, Sverige +8.35, 53) Edvin Lovidius, Sverige +8.35.

Tartu, endagarslopp i Tour of Estonia, totalt

Herrar elit: 1) Rasmus Bøgh Wallin, Danmark, 10) Hjalmar Klyver, Sverige, 11) Hugo Forssell, Sverige, 14) Hugo Lennartsson, Sverige , 33) Jakob Söderqvist, Sverige, 43) Eric Pedersen, Sverige, 50) Edvin Lovidius, Sverige, 51) Acke Dahlblom, Sverige.

Det svenska damlaget satte färg på Tour of Estonias endagarslopp. Efter offensiv körning hela loppet sattes Clara Lundmark upp i en bra position för att spurta om andraplatsen. Lundmark slutade femma i linjeloppet.

Det svenska laget var med på de flera utbrytningar under det 104 kilometer långa linjeloppet som avslutades med två av herrarnas GP-varv.

Svenska landslaget tog stort ansvar och vid ett avgörande skede i loppet såg två till att anslutatill en 13 cyklister stor grupp. Då gick den ukrainska cyklisten Olga Shekel loss och solovann.

Men tre av kvartetten som startade i det svenska laget topp elva är STARKT kört. Tilde Hammarström slutade nia, Karin Söderqvist 11:a och Matilda Frantzich på plats 17.

”Tjejerna gjorde det riktigt bra. Vi hade faktiskt bud på ännu lite mera, men tar med oss en topp fem i bagaget hem – bra erfarenheter i rätt konkurrens för att kunna vara med och tävla på allvar och därmed utvecklas”, säger assisterande förbundskaptenen Alexander Wetterhall.

Tartu, endagarslopp i Tour of Estonia

Damer elit: 1) Olga Shekel, Ukraina 2.44.35, 2) Kathrin Schweinberger, Österrike +0.46 3) Sandra Kristel Soonik, Estland 0.46, 4) Lotta Henttala, Finland 0.46, 5) Clara Lundmark, Sverige +0.46, 9) Tilde Hammarström, Sverige +0.47, 11) Karin Söderqvist, Sverige +0.47,17) Matilda Frantzich, Sverige +3.17.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering)

Svenska Cykelförbundet

08-699 60 00https://scf.se/

ALLA som på något vis är engagerade i cykelsporten, som elitcyklist, som tränare, som administratör, som styrelsemedlem, som förälder, som engagerad i en grengrupp, som medlem i en förening, som anställd på kansliet… Vi är alla Svenska Cykelförbundet!

Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund. Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial.

.

Följ Svenska Cykelförbundet