KMR delar ut mänskliga rättigheter i Almedalen

6.7.2017 10:40 | Kommittén för Mänskliga Rättigheter

För tredje året delar Kommittén för Mänskliga Rättigheter (KMR), internationell övervakare av psykiatrin, ut flera tusen ex av medlemstidningen ”mänskliga rättigheter” i Almedalen (pdf bifogad). Tidningen tar upp psykiatrins totala brist på resultat, och den enorma samhällskostnad de orsakar (70 miljarder per år). Temat är: Det är inte folket som är galet – det är psykiatrin!

En undersökning från Socialstyrelsen visar att psykiatrin kostar samhället 70 miljarder årligen. För de pengarna tycker man att vi borde se bättre resultat – eller åtminstone några resultat – men det förhåller sig faktiskt tvärtom. De psykiska ”sjukdomarna” bara ökar och ingen verkar bli frisk, bara söndermedicinerade av starka personlighetsförändrande och beroendeframkallande psykiatriska droger.

Psykiatrins extremt luddiga diagnossymtom gör att allt fler hamnar i psykiatrin där mediciner och elchocker tycks vara den enda lösningen. Sjukskrivningar och förtidspensioneringar tömmer sjukkassan. Och då har vi inte ens nämnt det personliga lidandet. Det är dags att vi avslutar detta hundraåriga övergrepp på den mänskliga själen. Det finns andra alternativ.

Som alltid möter KMR ett enormt positivt gensvar på Almedalen. Här är några spontana uttalanden:

Gymnastiklärare: Barnen måste aktiveras. Förr fanns inte det här med ADHD, då fick de syssla med något praktiskt. Många av de här är intelligenta och tänker utanför boxen, såsom Einstein och många andra genier som skulle ha diagnostiserats med ADHD idag och försvunnit.

Äldre dam: Tack för att ni finns och för att barnen inte skall drogas ner. Politikerna säger att läkemedelsbolagen skall gå bra – på bekostnad av barnen.

En kille på 20 år: De ville tvinga mig när jag var yngre att ta "medicin". Jag hade fått stämpeln ADHD. Jag hade så mycket spring i benen och hade svårt att sitta still.
 De sa till mig att jag måste ta och det var för mitt bästa.
 Jag frågade om det var droger i medicinen och de sa att det var så lite.
 Jag ville inte ha droger men gav med sig.
 Jag fick Ritalina och blev hel däckad. Låg i sängen i två hela dagar och kunde inte göra någonting. Jag slutade och kommer aldrig att ta detta. Bra att ni gör det ni gör!

Debattör och historiker: Den här tidningen är jätteviktig!

Lärare, specialpedagog:
Jag är mycket skeptisk till medicinering, det är bara till för att få lugn i klassen,
lugna ner, men ingen frågar efter om skolresultaten blir bättre.
Och biverkningar längre fram. Jag och en annan kollega är mycket
emot detta medicinerande. Jag jobbar med låg- och mellanstadiet och jag SER
vad som SKER med barnen!

Barnmorska: Håller med om att psykiatrin kostar massor men är resultatlöst.

"På 1980-talet ansåg kirurger och läkare att psykiatriker, de var nog lite knäppa själva".
– F.d chef inom vården.

Tack, jag ska läsa den. Jag gillar er och är med er helt!
– Författare

”Min syn på psykiatrin i Sverige? En Katastrof!”
– Barnpedagog

Den så gott som 100-procentigt positiva responsen bland folk visar att ingen gillar psykiatrin och vad den står för, droger, elchocker och tvång. Men eftersom ”psykiatrin är politik och inget annat än politik”, enligt psykiatriprofessor Thomas Szasz, världens främsta psykiatrikritiker, så får övergreppen fortsätta.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.